دانلود کار تحقیقی حقوق زن (نکاح و طلاق)
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 14 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3964
1. خلاصه
بیشک یافتههای علمی دانش فراوانی از چگونگی تحولات زندگی انسانها از گذشته دور را تاکنون عرضه داشتهاند. کاوشهای علمی و تاریخی و مدارک و مستندات به دست آمده، جملگی نمایانگر آنند که انسانها به تدریج و در فرایند زمان، از یکسو با پیچیدهشدن ذهن و اندیشهشان و از سوی دیگر با بسط نیازهایشان به منظور تطبیق با محیط، بساط زندگی آغازین را پشت سرگذاشته و در هر مرحله، حوزه عمومی زندگیشان متحول گردیده است.
همزمان با دگرگونی زندگی انسانها، اجتماعات و نهادها برخواسته از ساختارهای اجتماعی نیز طی زمان متحول ردیده و سبب شده که انسان در فرایند زندگی اجتماعیاش درگیر معضلات نوینی گیرد.
همچنین میزان تطابق افراد با اجتماع به فراخور اعتقادات، رسوم، سنتها، بایدها، نبایدها و ... متفاوت بوده است. تنوع طبع انسانها طبیعتاً رفتارها و کردارهای گوناگون را منصه ظهور گذارده که سبب ناهمگونی رفتارهای انسانی میگردد. از این رو برخی از افراد جامعه از هنجارهای عمومی پیروی نکرده دارای رفتارهای مخالف با شئون اخلاقی و سبب عدم تحکیم مبانی ارتباطی بین فرد و اعضاء خانواده خود میگردد.
ازدواج و تشکیل خانواده از بنیانهای خویشاوندی درهر جامعه به شمار میرود. در اسلام پیمان زناشویی و تشکیل خانواده دارای اهمیت خاصی است و مسلمانان به وسایل گوناگون به این امر تشویق شدهاند در مقابل طلاق به عنوان پدیدهای ناپسند و مغضوب تلقی شده است. طلاق مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادیترین بخش جامعه یعنی خانواده است.در این تحقیق سعی شده است که شرایط نکاح را در دین اسلام، طلاق و در نهایت قاعدهی عسر و حرج مورد بررسی قرار گیرد.در دین اسلام برای ازدواج برخلاف طلاق سختگیری خاصی وجود ندارد. از جمله شرایط ازدواج و نکاح وجود دو جنس مذکر و مونث است و ازدواج دو همجنس در دین اسلام حرام است.یکی دیگر از شرایط وجود اراده است که طرفین عقد نکاح باید با اراده و خواست خود مایل به انعقاد عقد نکاح باشند و نبودن اراده باعث می شود که عقد به طور صحیح واقع نشود. یکی دیگر از شرایط سن قانونی برای نکاح است و رسیدن به سن بلوغ یکی از شرایط نکاح است.یکی دیگر از شرایط نکاح این است که زوجین میتوانند برای عقد نکاح به دیگری وکالت دهند زیرا نکاح قابل نیابت است.همچنین دربارهی نکاح سفیه و مجنون در این تحقیق بررسی شده است که سفیه میتواند بدون اجازهی ولی یا قیم عقد نکاح را منعقد کند اما مجنون چنین توانایی را ندارد و باید با اجازهی ولی و قیم خود عقد نکاح را انجام دهد.1. خلاصه تحقیق
2. مقدمه
3. بخش اول: کلیات
الف) فصل اول: حقوق زن
ب) فصل دوم: نکاح
ج) فصل سوم: طلاق
د) فصل چهارم: قاعدهی عسر و حرج
4. بخش دوم: نکاح
الف) فصل اول: جایگاه ازدواج در ادیان
1) گفتار اول: جایگاه ازدواج در ایران باستان
2) گفتار دوم: جایگاه ازدواج در دین مسیح
3) گفتار سوم: جایگاه ازدواج در دین یهود
4) گفتار چهارم: جایگاه ازدواج در دین اسلام
ب) فصل دوم: شرایط نکاح
1) گفتار اول: اختلاف جنسی
2) گفتار دوم: اراده
3) گفتار سوم: توکل در عقد
4) گفتار چهارم: شرط خیار در عقد
5) گفتار پنجم: سن قانونی برای ازدواج
6) گفتار ششم: نکاح سفید
7) گفتار هفتم: نکاح جنون
ج) فصل سوم: عوامل موثر در موانع نکاح
1) گفتار اول: قرابت
2) گفتار دوم: شواهد داشتن
3) گفتار سوم: عدهی زن
4) گفتار چهارم: طلاق با رسوم و فهم
5) گفتار پنجم: کفر، اعاده، احرام
الف) کفر
ب) لعان
ج) احرام
6) گفتار ششم: خارجی بودن
الف) نکاح مرد ایرانی با خارجی
ب) نکاح زن ایرانی با خارجی
3. بخش سوم: طلاق
الف) فصل اول: مفهوم طلاق
ب) فصل دوم: تاریخچهی طلاق
ج) فصل سوم: مختصری در ارتباط با جایگاه طلاق در ادیان مختلف
د) فصل چهارم: علل و انگیزهی طلاق
هـ) فصل پنجم: شرایط طلاق
1) گفتار اول: قصد و رضای شوهر
2) گفتار دوم: اهلیت
الف) طلاق مجنون
ب) طلاق سفیه
3) گفتار سوم: شرایط لازم در زن
الف) پاکیزگی زن
ب) جدایی جسمی زن و مرد
ف) فصل ششم: تشریفات طلاق
1) گفتار اول: گواهی عدم امکان و سازش
2) گفتار دوم: صلاحیت دادگاه
3) گفتار سوم: اجرای صیغهی طلاق
4) گفتار چهارم: ثبت طلاق
و) فصل هفتم: انواع طلاق و آثار آن
1) گفتار اول: آثار طلاق بائن
2) گفتار دوم: آثار طلاق رجعی
ز) فصل هشتم: عده
1) گفتار اول: تعریف عده
2) گفتار دوم: اقسام عده
الف) عدهی وفات
ب) عدهی طلاق
ج) عدهی بند ل یا انقضاء مدت در ازدواج موقت
ن) فصل نهم: قوانین طلاق
5. بخش چهارم: قاعدهی عسر و حرج
الف) فصل اول: تعریف قاعده
ب) فصل دوم: مستندات قاعده
1) گفتار اول: کتاب
2) گفتار دوم: سنت
3) گفتار سوم: عقل
4) گفتار چهارم: اجماع
ج) فصل سوم: محدودهی قاعده
د)فصل چهارم: پیشینیه کاربرد قاعده
هـ) فصل پنجم: شرایط و محدوده اعمال مادهی 113ق.م.
ف) فصل ششم: چند نکته در خصوص زمینهی محدوده و آثار
این ماده (1130)
و) فصل هفتم: مبنای فقهی اصلاح مادهی 1130 ق.م.
ر) فصل هشتم: مصادیق خاص عسر و حرج زوجه
ح) فصل نهم: ماهیت عسر و حرج زوجه در مادهی 1130 ق.م
س) فصل دهم: عسر و حرج در نتیجهی عوامل خارجی یا عسر و
حرج واقعی
الف) گفتار اول: حبس قطعی و طولانی زوج
ب) گفتار دوم: غیبت طولانی شوهر و عسر و حرج واقعی زن
ج) گفتار سوم: ترک زندگی خانوادگی از ناحیهی شوهر و
حرج زن
ع) فصل یازدهم: مبنای تشخیص مصادیق عسر و حرج
الف) گفتار اول: ملاک عرف
ب) گفتار دوم: ملک مصالح و مفاسد
نتیجه
پیشنهاد
نمونهی دادخواست
منابع و ماخذ
Format : Word | Pages : 100
برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید
ایمیل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتیبانی 24 ساعته)
تلفن تماس : 09144185326 (پشتیبانی 24 ساعته)
قیمت: 10000 تومان
دانلود کارتحقیقی حقوق اقلیت های مذهبی در قانون کیفری ایران
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 14 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 5415
چکیده:
اقلیت های دینی که بخشی از جامعه آماری کشور ما را تشکیل می دهند در کنار سایر هموطنان ایرانی خود زندگی خوب و مسالمت آمیزی را می گذرانند.قانون اساسی ما نیز تمهیدات ویژه ای را جهت رعایت حقوق اقلیت ها در نظر گرفته است. علماء و مراجع و مسئولین کشورمان نیز گام های اساسی را در سال های اخیر در راستای زندگی هر چه بهتر هموطنان ما از سایر مذاهب و ادیان برداشته اند که یکی از نمونه های بارز آن فتوای حکومتی مقام معظم رهبری پیرامون برابری دیه اقلیت های دینی با مسلمانان می باشد که در نوع خود اقدامی شایان توجه است. مسأله رعایت حقوق اقلیت ها و تبعیض قائل نشدن نسبت به آنها، از جمله اموری است که به خصوص امروزه سخت مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشتار با موضوع حقوق اقلیت های مذهبی در قانون کیفری ایران سعی شده است در فصل اول به بیان کلیات و تعریفی از انواع اقلیت ها در ایران و قضیه حقوق اقلیت ها در دین و قانون اساسی ایران پرداخته شود و در فصل دوم به موضوع آزادی های سیاسی و لزوم یکسان بودن در برابر قانون برسیم ودر فصل انتهایی به موضوع اصلی یهنی مسائل کیفری از جمله حجاب،دیه و دیگر مسائل را مورد توجه قرار دهیم.
واژگان کلیدی:
اقلیت-قانون اساسی-مذهب-دین
مقدمه:
در طول تاریخ و با شکل گیری جوامع بشری جنگ، کوچ و همزیستی مسالمت آمیز یا غیر مسالمت آمیز همواره گریبانگیر زندگی انسان ها بوده است. ما حصل هر جنگ و یا کوچی اختلاط و در کنار هم قرار گیری گروه ها و واحدهای مستقلی است که خصوصیات و ویژگی های مختص خود را دارا می باشند. هرگاه این ترکیب ها به گونه ای شکل گیرد که به لحاظ کمی و عددی گروهی اکثریت را در یک گستره تشکیل دهند سایر گروه ها به عنوان اقلیت قلمداد می گردند. به طور کلی اقلیت ها به سه گونه شکل می گیرند؛ یا در اثر کوچ اجباری یا اختیاری به جوامع جدیدی وارد می شوند، یا در اثر جنگ و شکست تحت اشغال ملت غالب قرار می گیرند و یا با ظهور و گسترش ایدئولوژی و آیینی جدید در اقلیت قرار می گیرند. اقلیت ها هم می توانند از نظر تیره و نژاد و زبان و رنگ و ملیت از اکثریت تفکیک گردند و هم از نظر دین و مذهب و آیین و باور و ایدئولوژی متفاوت از اکثریت به شمار آیند. اقلیت ها به طور معمول در موضع ضعف و فرمانبری قرار می گیرند، هر چند که گاهی نیز اقلیتی ممکن است بر اکثریت چیره و حاکم باشند. اقلیت های مذهبی همواره در جوامع مختلف وجود داشته و تحت قواعد و شرایط مختلف ادامه ی حیات داده اند. جامعه ی اسلامی نیز با این پدیده بیگانه نبوده و از همان آغاز پیدایش ناگزیر از برقراری ارتباط با اقلیت های مذهبی بوده است. این که اسلام در اساس چه جهانبینی در رابطه ی مفاهیم مهمی همچون صلح و جنگ داشته و چه رفتاری را در قبال تعهدات و پیمان ها اتخاذ نموده است؟ و همچنین به طور کلی چه گروه هایی را به عنوان اقلیت های مذهبی به رسمیت شناخته و چه برخوردی با اقلیت های مورد شناسایی قرار نگرفته، داشته است؟ و همینطور حقوق و تکالیف اقلیت های رسمیت یافته را چگونه و تحت چه ضوابطی به موقع اجرا گذارده است؟ و دست آخر اینکه سرانجام و سرنوشت اقلیت های مذهبی روبرو شده با اسلام چه بوده است؟ ، مواردی است که با بررسی حقوق اقلیت های مذهبی به آن دست پیدا می کنیم..
بیان مسئله:
تمامي افراد بشر با استعدادهاي دوگانه استقلال و معاشرتجويي، در كنار يكديگر زندگي ميكنند؛ به نحوي كه هر يك از اين استعدادها در جاي خود اصالت دارند. اصالت اين استعدادها به افراد اجازه ميدهد تا با برخورداري از حقوق شهروندي در كنار محدوديتها و وظايف حكومت، هم در جامعه و هم با جامعه باشند، تا به موجب اين استقلال و همبستگي، حقوق و تكاليف متقابلي ايجاد شود كه جامعه، ناگزير از رعايت حرمت، استقلال و آزادي آنها باشد. اين حقوق و تكاليف متقابل ـ كه با گسترش جوامع بشري و پيچيدهتر شدن روابط بين افراد با دولتها افزايش مييابد ـ موجب ميشود تا طرح و رعايت آن از سوي دولتها، نه تنها به موجب قوانين در عرصه داخلي، بلكه در عرصه بينالمللي در قالب اسناد، الزامآور شناخته شود.دولتها عاليترين مظهر «بهرهمند از قدرت و حاكميت»، شامل «كل نظام سياسي و حكومت» ميباشند. بنابراين، شكي نيست كه با گسترش حضور و نفوذ قدرت دولت در عرصههاي گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي، «دخالت دولت در امور مردم وسيع ميشود». اما قانون اساسي، «ساختار رسمي دولت، قدرتها و نهادهاي مركزي حكومت و همچنين حقوق شهروندان و حوزه محدوديتها و وظايف حكومت در آن» را ترسيم ميكند. تا علاوه بر اين¬كه در كليه حوزههاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، حقوقي و قضايي به نيازهاي انسان پاسخ دهد، مانع دخالت بيحد و حصر دولت نيز گردد.تدوين و اجراي «تصميمات قابل اجراء در نظام سياسي» اجازه ميدهد تا حقوقي براي افراد پيشبيني شود تا با انتظار اطاعت از اين تصميمات به لحاظ «مشروعيت ناشي از مساوات ميان همه شهروندان»در «اعمال قدرت» و اينكه به عقيده هگل، «آزادي فرد در دور بودن از اقتدار دولت نيست، بلكه در تابع بودن به آن است و اطاعت از آزادي، تحقق نهايي دولت است» هم حق حكمراني نظام سياسي و هم حقوق سياسي افراد تضمين شود؛ بدون اينكه «برخورداري از حقوق سياسي نياز به حمايت و دخالت دولت» داشته باشد با بیان این مسئله می توان به اهمیت دولت و قانون اساسی در حقوق اقلیت ها و حقوق کیفری اقلیت ها پی برد.
اهمیت و ضرورت تحقیق:
با توجه به اینکه ما در جامعه ای اسلامی زندگی می کنیم و همیشه از سوی غرب متهم به اعمال ضد حقوق بر هستیم شاید بتوان با تعریف و تبیین حقوق اقلیت ها در قوانین کیفری و قانون اساسی کشور به این نکته برسیم که تمامی حقوق آنها طبق قانون رعایت شده و اعمال ضد حقوق بشر در کشور انجام نمی شود.
طرح سؤالات:
آیا در قوانین کیفری مساوات و حق برابری رعایت می شود؟
آیا اقلیت بودن در تشدید مجازات ها مؤثر است؟
آیاقوانین حجاب و دیه به طور صحیح در جامعه در مورد اقلیت هارعایت می شود؟
فرضیه تحقیق:
بررسی قوانین کیفری و حقوق اقلیت های مذهبی در ایران در چه حد و حدودی رعایت می شود.
جواب سؤال هارا می توان با بلی و خیر و بلی پاسخ داد.
پیشینه تحقیق:
روش جمع آوری اطلاعات:
این کار تحقیقی به صورت کتابخانه ای انجام شده است.
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
طرح سؤالات
فرضیه تحقیق
پیشینه تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
فصل اول:
کلیات
مبحث اول:مفاهیم لغوی و اصطلاحی
گفتار اول:تعریف اقلیت
گفتار دوم:حقوق کیفری
مبحث دوم:تاریخچه
گفتار اول :زرتشتیان
ادامه مطلب: دانلود کارتحقیقی حقوق اقلیت های مذهبی در قانون کیفری ایران
دانلود کار تحقیقی حقوق رودخانه ها
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 14 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 4188
چکیده:
رودخانه ها ازمهمترين موانع طبيعي است كه كشورها در تعيين خطوط مرزي با يكديگر مورد استفاده قرار ميدهند . هنگامي كه به نقشه جغرافيايي جهان مينگريم چنين به نظر مي رسد كه رودخانه ها مرزهاي طبيعي ايده آل هستند زيرا طريقه مناسبي براي جدانمودن دو كشور از يكديگر ميباشند چرا كه در حال حاظر نيز مرز كشورهاي متعددي را تشكيل مي دهند. با اينحال شايد بتوان گفت كه رودخانه هاي سرحدي ازساير مرزههاي طبيعي ويا مصنوعي ديگر بحث انگيز و منشاٌ اختلافات بسياري در روابط بين دولتها بوده است. كه در اين رابطه مي توانيم به اختلافات ايران و اتحادجماهير شوروي سابق در مورد ارس و اترك. واختلافات ايران و افغانستان در خصوص هيرمند و ايران و عراق در مورد اروند رود و يا همچنين از همسايگان به اختلافات ديرينه سوريه و تركيه، تركيه و عراق بر سر دجله وفرات اشاره نمود.در این کار تحقیقی در فصل اول به تعاریف مرز و تعاریف می پردازیم و در فصول بعد به نکاتی همچون تعیین حدود رودخانه های مرزی و اشاره به چند نمونه موردی خواهیم پرداخت.
کلید واژه:
رودخانه-بین الملل –مرز
مقدمه:
حقوق رودخانه ها از مباحث حقوق بین المللی عمومی است به همین مناسبت به منابعی که در زمینه حقوق بین الملل عمومی در دسترس باشد مراجعه و مطالبی برگزیده و باز نویسی نموده.ضمن پوزش از صاحبان منابع فوق که به صورت منفک در جاهای مربوطه نامبده می شوند به امید آنکه اصل اصل امانت داری را رعایت کرده باشم. تحديد حدود كشورها از جمله مباحث بسيار مهم در حقوق بين الملل عمومي و گهگاه منشا اختلافات ميان دولتهاست و تعيين مرز بين دو كشور جزو اختيارات دولتهايي است كه همسايه يكديگرند و يا در مجاورت يكديگر قراردارند، اين امر علي الاصول مطابق قرارداد منعقده ميان دودولت يا ارجاع قضييه به داوري واجراي رأي داوران حل و فصل مي شود. رودخانه ها از زمره مرزهاي طبيعي ، ممكن است حد فاصل بين دو كشور قرارگيرند.در اين وضعيت رودخانه به تنهايي مرز محسوب نمي شود، بلكه بايستي به طريقه مناسبي خط مرزي دقيقا بر رودخانه مشخص گردد وبا تحديد حدود دقيق از بروز اختلافات عديده ميان دولتهاي ساحلي و كناره رودخانه جلوگيري شود و حدود حاكميت دقيق طرفين معلوم و معين باشد.
چکیده
کلید واژه
مقدمه
فصل اول:
کلیات و تعاریف
مبحث اول:تعاریف
گفتار اول :تعریف مرز
بند اول: عوامل ژئوپلیتیک موثر بر مرز و کارکردهای آن
بند دوم : نقش عوامل اقتصادی و تاثیر آن بر کارکرد امنیتی مرز
بند سوم :اختلاف سطح توسعه و رفاه اقتصادی در مناطق مرزی
دو کشور و تاثیر آن بر کارکردهای امنیتی مرز
بند چهارم :خط مرزی
گفتار دوم :تعریف رود
گفتار دوم :تعريف رودخانه مرزي بين المللي
گفتار سوم:رودخانه هاي ملي و رودخانه هاي بين المللي
مبحث دوم: بررسي تحليلي انواع روش هاي تعيين حدود در رودخانه هاي مرزي
گفتار اول :انتخاب يكي ازدوساحل رودخانه به عنوان مرز
بند اول :وجود مشكلات دربه كارگيري روش
گفتار دوم :خط منصف
بند اول: تعريف ومثال ها
بند دوم : مشكلات موجوددراعمال روش
گفتار سوم :(( خط القعر)) يا(( تالوگ))
بند اول :.تعريف ومثال ها
بند دوم :رويه دولت ها
بند سوم :تصميمات قضايي
بند چهارم :تعاريف حقوقدانان
بند پنجم :ارگان بين المللي
دانلود کار تحقیقی حقوق زن در اسلام
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 14 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 4123
چکیده:
بررسی حقوق زن و تعیین جایگاه وی در جامعه بدون شناخت حقوق عامه ی انسان ها در آن جامعه ممکن نیست; زیرا زن در نقش های مختلف; هم چون مادری، فرزندی، همسری و نیز در مشاغل آموزشی، بهداشتی و حرفه های تخصصی دیگر در ارتباط با سایر اقشار قرار دارد که در جامعه تاثیر گذاشته و متقابلا از فعل و انفعالات جامعه متاثر می شود. هم چنین نوع حکومت ها و نظام های اداره ی جوامع در ارتباط مستقیم با حقوق انسان ها و در نتیجه حقوق و جایگاه زن می باشد. از یک منظر بالاتر، حتی تشکیلات و نظام خانواده را می توان منبعث از نظام حکومت و در واقع بیانگر ارزش های حاکم در کل جامعه و نحوه ی اداره ی آن دانست. در این کار تحقیقی با موضوع حقوق زن در اسلام در فصل اول سعی شده است به بیان کلیات و تاریخچه بپردازیم و در فصل های بعد به مسائل اساسی حقوق زن از نظر اسلام اشاره ای خواهیم داشت.
کلیدواژه:
حقوق زن،اسلام،جوامع،قوانین
مقدمه:
انسان از گذشته های دور تا به امروز در پی شناسایی حقوق خویش و در جهت تأمین و تضمین آن، همواره قربانی داده است انسان همان موجودی است که آفرینش وی در زیباترین شکل ممکن صورت پذیرفته و خداوند خود را نسبت به چنین آفرینش تحسین نموده و بر همین اساس جایگاه شایسته و اعمال امروز او مورد تأکید قرار گرفته است. و در قرآن آمده است که تنها انسان است که تاج کرامت بر سر او نهاده شده است و برای چنین انسانی برخورداری از حقوق ویژه امری طبیعی است و رابطة مستقیمی بین استعدادها و توانایی ها او با دامنة حقوقی وی دارد از نظر قرآن جنسیت مهم نیست آنچه که ملاک برتری است جنسیت نمی باشد بلکه در نزد خداوند تقوا است زن و مرد اگر چه از نظر جنسیت متفاوتند ولی از نظر انسانیت برابر هستند. علت تفاوت حقوق بین زن و مرد نظیر قضاوت، ارث، شهادت، تعده، زوجات، طلاق، ولایت و اموری از این قبیل را باید در تفاوت های وجودی میان زن و مرد جست و جو کرد. از نظر اسلام تفاوت های فراوانی میان زن و مرد از لحاظ جسمی، روانی، احساسی سبب گردیده است اسلام بر پایه فطرت انسانی، حقوق خویش را وضع نموده است با عنایت به این تفاوت های فراوانی میان زن و مرد از لحاظ جسمي، رواني، احساسي سبب گرديده است اسلام بر پايه فطرت انساني، حقوق خويش را وضع نموده است با عنايت به اين تفاوت هاي حقوقي براي زن و حقوقي براي مرد قائل شده است كه سر جمع برابري و تساوي ميان آنها و نفي تبعيض جنسي است.
يکي از شاخه هاي حقوق مدني ، حقوق خانواده است . حقوق خانواده ، بويژه حقوق زن ، اهميت قابل ملاحظه اي دارد . از آن جا که در نظام حقوقي خانواده در اسلام گهگاه تفاوتهايي بين زن و مرد وجود دارد ، برخي نا آگاهان يا مغرضان ، آن را بر تبعيض هاي ناروا حمل نموده و از اين جهت اسلام را مورد سؤال يا حمله قرار مي دهند . براي روشن شدن حقيقت اين امر ، مي بايست در آغاز نگاهي به وضعيت اجتماعي ، حقوقي و ارزشي زن در ديگر جوامع بيندازيم ، تا تحول و تکاملي را که اسلام نسبت به حقوق زنان پديد آورده است بهتر درک کنيم . سپس نگاه اسلام به زن را از بعد انسان شناختي و ارزشي مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم و آنگاه به موضوع اصلي بحث ، يعني نگاه اسلام به زن ، از بعد حقوقي بپردازيم . چرا که بدون روشن شدن نگاه اول، بحث از نگاه دوم چندان موفقيت آميز نخواهد بود .از طرفی تفاوتهایی که در برخی احکام اسلام، بین زن و مرد وجود دارد، شائبه تبعیض و نابرابری را در ذهن برخی، به وجود آورده است بنابراین در این نوشتار سعی می کنیم به این شائبه ها نیز پاسخی مناسب دهیم.و در قسمتی از متن جوامع اسلامی را با جوامع بین المللی مایسه می کنیم.
چکیده
کلیدواژه
مقدمه
فصل اول:
کلیات
مبحث اول:وضعیات زنان در طول زمان
گفتار اول :وضعيت زن در پيش از اسلام
گفتار دوم :وضعيت و حقوق زنان در جامعة عرب
گفتار سوم :زن در نگاه پیروان ادیان
بند اول :در فرهنگ سنتی مغرب زمین
مبحث دوم :زن در اسلام و مقایسه ی آن با دیدگاه بین المللی حقوق بشر
گفتار اول :حقوق زن در دو نظام مختلف
بند اول :برابری کمی در نظام سرمایه داری
بند دوم :منشا اضطراب زنان در تمدن امروز غربی
بند سوم :پیدایش نهضت های زنان
گفتار دوم :مظلومیت زن در کشورهای اسلامی
گفتار سوم :حقوق زن در اسلام
بند اول :منزلت تکوینی
بند دوم: منزلت تشریعی
بند سوم: منزلت اجتماعی
گفتار چهارم :مجامع بین المللی و حقوق اقتصادی زن
گفتار پنجم :زنان در انقلاب اسلامی
فصل دوم:
احکام مختلف زنان در اسلام و بررسی رابطه زن وم مرد در اسلام
مبحث اول:بررسی اقسام حقوق زن در اسلام
گفتار اول: بعضي تفاوت هاي حقوقي زن و مرد در اسلام (به طور اختصار)
گفتار دوم :بررسی حقوق عمومي زن در اسلام
گفتار سوم: حقوق اختصاصي زن در اسلام
بند اول: آزادي زن در انتخاب همسر
بند دوم: مهريه
بند سوم: نفقه
بند چهارم :حضانت و رضاع
بند پنجم :حقوق معاشرت با زن
بند ششم :طلاق