دانلود کار تحقیقی عمليات کیفری ناشی از جرائم ورزشی
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3248
فهرست مطالب
مقدمه
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
سوابق تحقیق
کنشهای ورزشی و کنشهای اجتماعی
فصل اول :کلیات و قوانین کیفری ورسیدگی به آنها از نظر فقه و حقوق
مبحث اول: کلیات
گفتار اول :تربیت بدنی اهداف آن
بند اول :تاریخچه ورزش وتربیت بدنی درایران
بند دوم :سازمان تربيت بدني و ورزش
گفتار دوم :جايگاه تربيت بدني در قانون اساسي
بند اول :ورزش وسيلهاي بنيادين براي تحقق هدف
گفتار سوم :تعريف تربيت بدني و ورزش از ديدگاه قانون اساسي
بند اول :ماده 4 . وضايف اصلي سازمان عبارت است از
مبحث دوم: مسئوليت كيفري ناشي از ورزش
گفتار اول :سوابق فقهي
متن تحرير الاحكام
محقق حلي در شرايع نظر شيخ طوسي
گفتار دوم :سوابق قانوني
گفتار سوم :بررسی ماده 59
بند اول :آيا فعاليت هاي ورزشي از علل موجهه است
بند دوم :تحليل فقهي
بند سوم :تحلیل حقوقی ماده 59
بند چهارم :رويه قضائي
گفتار چهارم :بررسی یک نمونه موردی پرونده مربوط به رشته تکواندو
فصل دوم:انواع حادثه و افراد حادثه دیده در ورزش و رسیدگی به آنها از دیدگاه حقوق و فقه
مبحت اول: دامنه شمول قانون بر افراد حادثه ديده
گفتار اول :مطابق ماده 59 قانون مجازات اسلامي اعمال زير جرم محسوب نمي شود
بند اول :ورزشكاران حادثه ديده
بند دوم :داوران ، مربيان و ساير كاركنان حاضر در محل
بند سوم :وظايف مربيان بعد از وقوع حادثه ورزشي
بند چهارم :تماشاگران مصدوم
مبحث دوم: چند بحث در مورد مصون بودن یا نبودن ورزشکاران از دیدگاه قانون
گفتار اول : هیجانات و عصبانیت های ناشی از عملیات ورزشی
گفتار دوم :مسؤولیت پزشکان ورزشی
گفتار سوم :یک نمونه موردی(ورزش های رزمی)
بند اول :صلاحيت در آموزش
بند دوم :حضور مستمر مربي در محل فعاليتهاي ورزشي
بند سوم :كنترل و نظارت مربيان
بند چهارم :آگاهي از سلامت ورزشكاران
بند پنجم :بازديد و بررسي وسايل ورزشي
بند ششم : شناخت قابليت ها توسط مربيان
بند هفتم :آشنايي مربي با كمك هاي اوليه
نتیجه گیری
نظر نویسنده
منابع
مقدمه
اهمیت و ضرورت تحقیق:
قانون اساسي جمهوري ايران در اصل سوم به صراحت از تربيت بدني به عنوان يكي از مهمترين راستاي نيل به اهداف نظام نامبرده و دولت را موظف نموده كه با به بكارگيري تمامي انكانات از اين وسيله نيز استفاده نمايد . قانون مجازات اسلامي با الهام از قانون اساسي حوادث ناشي از عمليات ورزشي را مشروط به رعايت مقررات و انطباق با موازين شرعي به موجب ماده 59 از علل موجهه به شمار آورده است . سوابق فقهي ، فتاوي صادره ، نظرات مشورتي و دكترينهاي موجود ، ديدگاههاي متفاوتي را مطرح كردهاند .در پایان متذکر میشوم روش تحقیق در این کار تحقیقی روش کتابخانه ای بوده است.
اهداف تحقیق:
كتابها ،مقالات ، پايان نامه ها و تحقيقات قابل توجهي به رشته تحر درآمده و اميد است شتاب اين روند افزايش يابد اگر توجه داشته باشيم كه از يك سو بيش از سي ميليون نقر در كشور ما به عناوين مختلف به فعاليتهاي ورزشي اشتغال دارند هزاران نفر در امور جنبي آن مانند مربيگري ،سرپرستي ،داوري توليد لوازم و تجهيزات ورزشي به كار مشغول هستند ،ميليونها نفر از مردم مشتاقانه رويدادهاي ورزشي را دنبال ميكنند و از سوي ديگر چنانچه به نقش حياتي ورزش در تعالي و برومندي افراد جامعه معتقد باشيم و تفكيك ناپذيري حادثه از ورزش را بپذيريم آنگاه جايگاه حقوق ورزشي در ميان ساير رشتههاي حقوقي به خوبي نمايان ميشود ، بنا به قول فيلسوف مشهور « وايتهد » تنها دليلي كه وجود دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي را توجيه مي كند همان كشف و حفظ ارتباط ميان دانش و حقيقت با فضاي كلي زندگي است .
سوابق تحقیق
در این بخش به چند پایان نامه کار شده اشاره می شود.
بررسی مبانی فقهی وحقوقی مبحث ورزش و تربیت بدنی
نويسنده:کامران رحمانی
استاد راهنما:منصور درخشنده
استاد مشاور:محمد جواد موسی زاده
چکيده:(شامل خلاصه ، اهداف ، روشهای اجرا و نتایج بدست آمده): ورزش که امروزه به صورت یکی از موضوعات مورد توجه انسان درآمده به چهار بخش : الف : ورزش همگانی ب : ورزش تعلیم و تربیتی ج : ورزش قهرمانی د: ورزش حرفه ای تقسیم می شود. این پایان نامه که به بررسی جنبه فقهی و حقوقی ورزش و تربیت بدنی و مسوولیت مدنی مدیران ورزش می پردازد ، دارای ششفصل می باشد : فصل اول –تاریخچه ورزش درایران این فصل دریک بخش درخصوص تاریخ ورزش ایران و به ورزش فتیان و به ورزش عیاران و به ورزش شطاران و ورزش در میان ائمه اطهار می پردازد. فصل دوم – درخصوص شناخت فقهی و حقوقی ورزش و کاربرد قواعد عمومی حقوق می باشد که شامل هفت بخش می باشد. فصل سوم – در مورد مسوولیت های حقوقی ناشی از عملیات ورزش می باشد ، که در دو بخش به تفصیل بحث شده است. بخش اول علت جرم نبودن حوادث ناشی از عملیات ورزش و بخش دوم درخصوص تحلیل حقوقی ماده 59 قانوان مجازات اسلامی است. فصل چهارم- ددرخصوص مسوولیت های قانونی مدیران و مربیان در ورزش که در پنج بخش می باشد. این فصل شامل حقوق فرانسه و حقوق آمریکا نیز می باشد. فصل پنجم – درخصوص ورزش در قوانین جمهوری اسلامی ایران و ورزش زنان بحث می کند. فصل ششم – در مورد سبق و رمایه به طور کلی بحث و بررسی شده است.
جرائم ورزشی از نظر اسلام و اهمیت آن
نويسنده:عرب زاده یزدی ، ناصر
استاد راهنما:حسین احمری
استاد مشاور:محمد رضا کاظمی
چکيده:
پژوهش شامل موارد زیر است : بررسی ورزش از دیدگاه لغت و تاریخچه ورزش ، ریشه یابی ورزش هم از نظر لغت فارسی و هم از نظر لغت عربی ، بررسی ورزش از حیث تعریف از اقوال دانشمندان خارجی و اسلامی ، اهداف ورزش و تربیت بدنی ، هدفهایی که اسلام در زمینه ورزش و تربیت بدنی تعقیب میکند، اهمیت ورزش و تربیت بدنی ، اهمیت ورزش از جنبه های مختلفی چون پزشکی و اجتماعی ، بررسی دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غیراسلامی ، بررسی ورزش از دیدگاه قرآن و سنت ، معرفی مصادیقی از انسانهای نیرومند همچون علی (ع )، امام باقر (ع ) و طالوت و حضرت موسی ، ورزشهای مخصوص بانوان و کودکان و ورزشهای باستانی و زورخانه ای ، نقش استعمارگران و استثمارگران در زمینه ورزش ، دیدگاه اسلام در مورد انسان که چگونه باید زندگی کند، بیان مسابقه و جایگاه آن در اسلام ، ورزشهایی که اسلام آنها را تایید کرده ، اشاره ای به ورزشهایی چون شطرنج ، شنا، شمشیربازی و کشتی.
کنشهای ورزشی و کنشهای اجتماعی
منابع مقاله:
مجله ارغنون، شماره 20، پی یر بوردیو / ترجمه محمّدرضا فرزاد؛
سازماندهی تحقیق:سعی بر این است که با تمام دقت در این کار تحقیق موضوع جرائم کیفری ناشی از عمیات ورزشی از دیدگاه حقوق و فقه مورد بررسی قرار گیرد.
ادامه مطلب: دانلود کار تحقیقی عمليات کیفری ناشی از جرائم ورزشی
دانلود کار تحقیقی قرارداد بدون عوض در فقه و حقوق اسلامی
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3097
فهرست مطالب
چكيده
كليد واژه
مقدمه
فصل اول:كليات و تعاريف
مبحث اول:تعاريف
گفتار اول:تعریف اختیار
گفتار دوم:تعریف اکراه
گفتار سوم:معنای رضایت
گفتار چهارم:ماهيت مسووليت
بند اول:انواع مسئوليت
گفتار پنجم: منابع مسووليت قهري و قراردادي
مبحث دوم:قرارداد بدون عوض در روابط مالي مسلمانان و کافران
گفتار اول:كافر
گفتار دوم:حربی
گفتار سوم:اصول قرارداد بدون عوض در قراردادهاي بين مسلمانان و كافران
بند اول:برابری با مبانی داد و ستد در شریعت اسلامی
بند دوم:سیره معصومان
بند سوم: استثناها
گفتار چهارم: قواعد کلی در قراردادهاي بدون عوض
بند اول:اصل استقلال و سیادت اسلامی
بند دوم:حرام بودن دوستی با کافران
بند سوم:رعایت نکردن حلال و حرام
گفتار پنجم: موارد استثنا
گفتار ششم: فروش قرآن به کافر سبب هتک قرآن
فصل دوم:بررسي عقد فضولی به عنوان يكي از انواع عقد بدون عوض وجبران خسارت ناشي از عقد فضولي
مبحث اول:بررسی ادله عقد فضولی
گفتار اول:آیه تجارت
گفتار دوم:حکم معامله مقرون به رضای مالک که بدون ابراز اذن صورت گرفته
بند اول:موارد رضایت بعد از عقد
گفتار سوم:دلایل بطلان در صورت عدم اجازه بعدی
بند اول: اجماع
گفتار چهارم:عقد فضولی
مبحث دوم:جبران خسارت قرارداد بدون عوض
گفتار اول:قوه قاهره
گفتار دوم: اقدام متعهدله
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چكيده:
در مورد قرارداد بدون عوض در تعاريف داريم: قرارداد صلح با کفار مشروط به عدم پرداخت مال به یکی از طرفین عقد.در اين تحقيق بر آن هستيم كه قرارداد بدون عوض را مورد بررسي قرار دهيم و در اين راستا از مبان فقهي و حقوقي كمك گرفته ايم.از آنچه كه از تعريف اين قرارداد بر مي آيد نكته اصلي قرارداد با كافران و شرايط راجع به آن است كه در فصل اول به آن مي پردازيم و در فصول بعد جبران خسارت ناشي از اين چنين قراردادهايي را مورد بررسي قرار مي دهيم.
كليد واژه:
قرارداد،بدون عوض،مسلمان،كافر،خسارت
مقدمه:
در اين موضوع كار تحقيق بر آن هستيم كه قرارداد بدون عوض را مورد بررسي قرار دهيم در اين راستا با تعريفي ابتدايي شروع مي منيم كه عبارت است از:گنجانیدن شرط مالی در عقد مهادنه که یکی از مصادیق بارز آن شرط پرداخت مال از طرف کافران به مسلمانان است جایز میباشد لیکن بعضی از فقها نظیر شیخ در « مبسوط و علامه حلّی در « قواعدالاحکام ، آن را به « غیر عوض » مقیّد ساختهاند، مقصودشان آن است که در نظر گرفتن عوض، مقوّم آن نبوده و در آن معتبر نیست، نه آن که « عدم عوض » معتبر است دلیلی که برای این مطلب ذکر شده عبارت است از:
1ـ مقتضای اطلاق ادله مهادنه مانند: آیه « و ان جنحوا للسلم فاجنح لها؛ اگر به صلح گراییدند، تو نیز به صلح بگرای. » انفال (8) آیه 61
2ـ مقتضای اطلاقات اعتبار شرط
ادامه مطلب: دانلود کار تحقیقی قرارداد بدون عوض در فقه و حقوق اسلامی
دانلود پروژه عيوب موجب فسخ نكاح - رشته حقوق
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3238
فهرست مطالب
چکیده
کلید واژه
مقدمه
بيان مسئله
اهميت و ضرورت تحقيق
طرح سوالات
فرضيات
پيشينه تحقيق
روش تحقيق
فصل اول:کلیات و تعاریف
مبحث اول : تعریف طلاق
گفتار اول : تعريف لغوی طلاق
گفتار دوم : طلاق از نظر اصطلاحی و شرعی
گفتار سوم :طلاق از نظر حقوقی
مبحث دوم : اركان طلاق و شرايط صحت آن
گفتار اول : صيغه طلاق
گفتار اول : الفاظ طلاق
گفتار دوم :مستندات قول فقها دربارهي صيغهي طلاق
گفتار سوم :نظر فقهاي « مذاهب اربعه » دربارهي كنايات
مبحث سوم : تاریخچه
گفتار اول : قانون مدنی سال 1313
گفتار دوم: قانون حمایت از خانواده سال 1346
گفتار سوم : قانون حمایت از خانواده سال 1353
گفتار چهارم : لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص سال 1358
گفتار پنجم : تصمیم شورای عالی قضایی مبنی بر گنجانیده شدن شروطی در عقدنامه ها
فصل دوم:عيوب موجب فسخ نكاح
مبحث اول :نقد وتحلیل ماده 1123 قانون مدنی ایران
گفتار اول :بررسی مبنای فقهی ماده 1123قانون مدنی در خصوص بیماری جذام و برص
گفتار دوم :بررسی موضوع
بند اول : جذام
بند دوم : برص
گفتار سوم :بررسی دلایل و مستندات نظریه اختصاص عیب جذام و برص به زن (نظریهمشهور فقها)
گفتار چهارم :بررسی دلایل و مستندات نظریه عدم اختصاص عیب جذام و برص به زن
فصل سوم:اختلالات جنسی و حق طلاق
مبحث اول:اختلالات جنسی
گفتار اول:طبقه بندی مشکلات جنسی
گفتار دوم :اختلالات جنسی که باعث ایجاد حق فسخ میگردند
گفتار سوم :عیوب ویژه مرد
بند اول: عنن
بند دوم :خصاء
بند سوم :جبّ
گفتار چهارم :عیوب ویژه زن
بند اول :قرن
بند دوم :افضاء
گفتار پنجم :شیوههای اثبات عیوب
بند اول :آزمایشهای تشخیص پیش از ازدواج از نظر حقوقی
گفتار ششم :نحوه اجرای حق فسخ
گفتار هفتم :درمان عیوب پیش از فسخ
مبحث دوم :بررسی چند مورد خاص دیگر
گفتار اول :طلاق جنون
گفتار دوم : ابتلاء مرد به بیماریهای سری که زندگی مشترک را مختل نماید
نتیجه گیری
منابع ومراجع
چكيده:
بحث برابري زن و مرد در انحلال نكاح همانند انعقاد آن از نظر فقه و حقوق اسلامي از دير باز ميان انديشمندان مسلمان مطرح بوده است. ايرادات و اعتراضات هيچ گاه به ميزان كنوني نبوده است. ظهور نهضت هاي مدني و فعالان حقوق بشر و افزايش آگاهي زنان از حقوق شان سبب شده كه اين مباحث جدي تر مطرح گردد و فقيهان و قانونگذاران كشور هاي اسلامي از افق هاي نويني به مسأله بنگرند. در اين مقاله كوشش شده است تا ظرفيت انطباق فقه اماميه با مقتضيات و شرايط جديد نماينده شود. «طلاق قضايي» در مواردي كه زوج به تكاليف زوجيت عمل نميكند وزوجه گرفتار عسروحرج ميگردد و دادن «وكالت بلاعزل به زوجه در طلاق وقبول بذل و بذل مدت » به طور مطلق يا درشرايط خاص نظير ارتكاب جرائم موجب حبس طولاني و اعتياد از مواردياند كه امر طلاق را از انحصار مرد خارج ميسازد. در باب عيوب موجب فسخ نكاح نيز اين مسأله مورد بررسي قرارگرفتهاست كه اولاً برص وجذام از عيوب مشترك ميان زن ومرد است و در صورت ابتلاي هريك ديگري حق فسخ خواهد داشت. ثانياً مبناي فسخ نكاح رفع ضرر است براين مبنا هرگاه زن درمدت معقولي اقدام به درمان عيب خويش نمايد ديگر زوج حق فسخ ندارد. ثالثاً اگر زوج به امراض لاعلاج خطرناك نظير ايدز و هپاتيت و سارس مبتلا باشد زوجه ممكن است به استناد تخلف از شرط وصف سلامت يا تدليس در پنهان نمودن عيب حق فسخ داشته باشد. برابري زوجه و زوج در فسخ نكاح نيز با اين راهكارهاي حقوقي وفقهي تاحدي برقرار ميگردد. پيش نويس قانون احوال شخصيه به برخي از اين تدابير اشاره ننموده و برخي ديگر را ناقص طرح نموده است كه در متن مقاله مورد بحث واقع شده است.
کلید واژه:
عيب؛بیماری،فسخ
مقدمه:
طلاق در شرع اسلام از احكام تاسيسي است و قبل از اسلام بدون قيد و شرط بوده است و قرآن به اين مطلب اشاره دارد اعراب از زنان خود جدا ميشدند و زن را جزء اسباب و اثاثيه خود ميپنداشتند لذا اسلام اصل حكم طلاق را احياء نمود و شرع مقدس فرمود طلاق به خواسته مرد است ولي اگر عسر و حرج زن ثابت شد طبق قانون اسلام و حاكم شرع بررسي ميشود .
اسلام كراراً متذكر شده است « بغض حلال البغض الي الله من الطلاق »
تا تواني پا منه اندر فراق ابغض ، الاشياء عندي الطلاق
طلاق منفورترين حلالهاست اصل مسئله طلاق يك ضرورت است اما ضرورتي كه بايد به حداقل ممكن تقليل يابد و تا آنجا كه راهي بر ادامه زوجيت است . كسي سراغ آن نرود به همين منظور قرآن به چند حكم اشاره ميكند نخست مي فرمايد چون عدة آنها سرآمد آنها را بطرز شايستهاي نگه داريد يا بطرز شايستهاي از آنها جدا شويد سپس به دومين حكم اشاره ميكند ميفرمايد : هنگام طلاق و جدايي دو مرد عادل از خودتان را گواه بگيريد تا اگر در آينده اختلافي روي دهد هيچيك از طرفين نتوانند واقعيتها را انكار كند .
در مورد چگونگي طلاق چند نظريه است .1- طلاق به كلي ممنوع اين نظريه طرفداران كليسا است كه زن بايد تا آخر عمر بسوزد . 2- طلاق به دست زن باشد كه موجب ميشود آمار طلاق بالا رود.3- طلاق به دست مرد در چارچوب قانون اسلام
در این کار تحقیقی با موضوع عيوب موجب هستیم که در ابتدا به تعاریف و کلیاتی از طلاق و تاریخچه آن بپردازیم و در فصل های بعد به عوامل و عيب هايي خاصی که حق فسخ نکاح را ممکن می سازد را مورد بررسی قرار دهیم .
بيان مسئله:
قانون مدنی ایران در مواد 1121 تا 1123 قانون مدنی از برخی امراض و بیماریهایی نام بردهاست که ابتلاء هر یک از زوجین به آنها سبب برخورداری طرف مقابل از حق فسخ نکاح است، برخی از این بیماریها از عیوب مشترک میان زن و مرد تعدادی نیز از عیوب مختص به هر یک از زنان یا مردان است.منظور از عیوب مشترک عیوبی است که هرگاه در هریک از طرفین عقد پیدا شود، سبب ایجاد حق فسخ برای طرف مقابل خواهد بود. قانون مدنی به پیروی از نظریه مشهور فقهاء امامیه تنها بیماری جنون را به عنوان عیب مشترک زوجین شناسایی کرده و تحقق آن را در هر یک از زوجین سبب حق فسخ برای طرف مقابل دانسته است (ماده 1121قانون مدنی) هر چند که احکام جنون مربوط به زن یا مرد نیز با یکدیگر متفاوتند و البته در این مورد قانونگذار بحق از زنان حمایت بیشتری کرده است و در مقابل محرومیت زن از حق طلاق امتیاز بیشتری در برخورداری از حق فسخ نکاح به وی اعطا کرده است. زیرا زن در صورت ابتلاء مرد به جنون حتی اگر بعد از عقد هم حادث شود از حق فسخ نکاح برخوردار است و میتواند تقاضای فسخ نکاح نماید از سوی دیگر به موجب ماده 1123 قانون مدنی بیماریهای جذام و برص، زمین گیری، نابینایی از هر دو چشم از بیماریهای خاص زنان معرفی شدهاند که درنتیجه وجود این بیماریها در شوهر سبب ایجاد حق فسخ برای زن نخواهد بود. توجیه منطقی این نابرابری در حقوق زن و مرد در استفاده از حق فسخ نکاح درخصوص بیماریهای یاد شده، دشوار به نظر میرسد، چرا که اولاً: احتمال ابتلاء به این قبیل بیماریها(جذام، برص و...) در زنان و مردان یکسان است و ثانیاً: غالبا اثر منفی دچار شدن شوهر به این بیماریهایسخت (جذام، برص و زمینگیری نابینایی) در مدیریت خانواده و تنظیم نظام اقتصادی آن به مراتب بیشتر از آثار منفی ابتلاء زن به آنها است و این در حالی است که به موجب ماده 1133قانون مدنی مرد از حق طلاق نیز برخوردار است و در صورت ابتلاء زن به بیماریهای یاد شده میتواند با استفاده از روشآسانتر (فسخ نکاح) خود را از آثار زیانبار عقد رهایی بخشد در حالی که زن اختیار طلاق ندارد و درصورت مواجه شدن شوهر با این قبیل بیماریها، چنانچه از حق فسخ نیز برخوردار نباشد، باید ناگزیر این وضعیت زیانبار را تحمل کند که البته این امر با روح عدالتخواهی احکام اسلامی چندان سازگار بهنظر نمیرسد.ممکن است تصور شود که زن نیز میتواند از طریق توسل به طلاق خلع خود را از این وضعیت اسفبار نجات دهد و بنابراین ضرورتی برای شناسائی حق فسخ برای زن در صورت ابتلاء مرد به جذام و برص نیست. ولی این سخن ناتمام است زیرا هر چند که طلاق خلع همانند عقود معاوضی محتاج به اراده طرفین است، ولی واقعاً معاوضه نیست و همواره با اراده شوهر انجام میگیرد هر چند انگیزه وی اراده دریافت مال از زن باشد از اینرو تحقق طلاق خلع موکول به اراده شوهر و قبول فدیه(مالی که زن به مرد میبخشد) است و در صورت عدم موافقت شوهر با این امر طلاق خلع ممکن نیست.بنابراین درصورت مبتلا شدن شوهر به این قبیل بیماریها(جذام و برص) و عدم موافقت شوهر با درخواست طلاق خلع و محرومیت زن از حق فسخ وی مجبور است که این وضعیت مشقت بار را تحمل نماید که البته این امر با روح احکام اسلامی سازگار نیست و ناچار قانونگذار باید برای این فرض راه حل عادلانهای بیندیشد که آن نیز صرفاً در برخوردار نمودن زن از حق فسخ نکاح است. البته عیب زن در صورتی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مزبور بهنگام عقد وجود داشته باشد و مرد عالم به امراض فوق نباشد.
اهميت و ضرورت تحقيق:
نویسندگان قانون مدنی ایران در تدوین مقررات مربوط به حقوق خانواده، معمولاً از آراء مشهورفقهاء امامیّه پیروی کردهاند، این تبعیّت در مواردی بدون ملاحظه نظرات مخالف در فقه و ارزیابی قوت و استحکام فقهی آنها صورت گرفته و سبب وضع مواد قانونی نامتعادلی شده است.از جمله این موارد ماده 1123قانون مدنی است که به موجب آن قرن جذام، برص، افضاء، زمین گیری و نابینایی از هردو چشم از عیوب خاصزنان شمرده شده و در نتیجه موجبات برخورداری شوهر ازحق فسخ نکاح را در این موارد فراهم ساخته است و در مقابل زن را از چنین حقی به جهت ابتلاء شوهر به برخی از این بیماریها که امکان ابتلاء آن در زنان و مردان یکسان است( مانند برص و جذام) محروم کرده است. به نظر میرسد این نابرابری در حقوق زوجین در زمینه برخورداری از حقفسخ نکاح در این قبیل بیماری ها، غیر قابل توجیه است.بررسي اين مسائل و نكته سنجي در مورد عيوب موجب قسخ نكاح از اهميت بسياري برخوردار است و ضرورت اين تحقيق را به اثبات مي رساند.
طرح سوالات:
عيوب موجب فسخ نكاح كدامند؟
بين فسخ نكاه در بين زن و مرد آيا برابري برقرار است؟
فرضيات:
در تحقيق بررسي شده است
پيشينه تحقيق:
حامدي(1389)در پايان نامه خود با موضوع حقو برابر ي زن و مرد در برابر طلاق اين موضوع را مورد بررسي قرار داده است و پيشنهادهايي را جهت اصلاح قوانين ارائه داده است.
روش تحقيق:
تحقيق فوق به صورت كتابخانه اي انجام شده است.
دانلود کار تحقیقی قوه قاهره در رشته حقوق
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 2857
فهرست مطالب
چكيده
كليد واژه
مقدمه
فصل اول:تعاريف و كليات
مبحث اول:تعريف فورس ماژور
گفتار اول: حقوق بين الملل
گفتار دوم:شرايط و آثار فورس ماژور
بند اول: حادثه بايد غير قابل اجتناب باشد
بند دوم: حادثه بايد غير قابل پيش بيني باشد
گفتار سوم:ناسازگاري قوه قاهره با تقصير متعهد
مبحث دوم:آثار فورس ماژور
گفتار اول: تعليق قرارداد
گفتار دوم:مواردي از فورس ماژور
بند اول: انقلاب و شورشهاي مردمي
بند دوم:اعتصاب
بند سوم:منع قانوني
گفتار سوم:فورس ماژور در قراردادهاي بازرگاني بين المللي
بند اول:تعريف وموارد فورس ماژور در قراردادهاي بازرگاني بين المللي
بند دوم: اثر فورس ماژور در قراردادهاي بازرگاني بين المللي
فصل دوم:نقش قوه قاهره در رفع مسئوليت بايع
مبحث اول:بيان موضوع
گفتار اول: شرايط ايجاد قوه قاهره يا فورس ماژور کنوانسيون بيع بين المللي مصوب 1980 وين
بند اول: مانع خارج از اقتدار متعهد باشد
بند دوم: مانع قابل پيش بيني نباشد
بند سوم :وقوع، تداوم و بروز آثار آن قابل پيش گيري نباشد
گفتار دوم: ناسازگاري قوه قاهره با تقصير متعهد
گفتار چهارم: نوع کالا در ايجاد فورس ماژور
مبحث دوم پپآثار فورس ماژور در کنوانسيون بيع بينالمللي براي بايع به تصريح بند يک ماده 79
گفتار اول:انحلال قرارداد يا سقوط تعهد:
گفتار دوم:تعليق قرارداد يا قوه قهريه کوتاه مدت
گفتار سوم:فورس ماژور در اجراي بخشي از قرارداد
گفتار چهارم: قوه قاهره در حقوق ايران
گفتار پنجم: شرايط ايجاد قوه قاهره در مواد 227 و 229 قانون مدني ايران
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چكيده:
قوه قاهره يا فورس ماژور يكي از مسائلي است كه در قراردادهاي بين المللي مطرح بوده ودر اغلب اينگونه قراردادها شرطي راجع به آن ديده مي شود؛ حتي در زمينه مسئوليت خارج از قرارداد هم ممكن است براي معافيت و برائت متعهد ازمسئوليت، به قوه قاهره استناد شود . دردعاوي ايران وآمريكا نيز هردو طرف دعوي ممكن است جهت سلب مسئوليت از خود ، به قوه قاهره استناد كنند واز اين جهت ، مسئله دقيق وحساس است در اين بررسي، هم حقوق داخلي وهم حقوق بين الملل مودر مطالعه قرارخواهند گرفت. در مطالعه حقوق داخلي بيشتربه حقوق فرانسه و آمريكا مراجعه خاهد شد؛ به حقوق فرانسه بدان جهت كه اصطلاح فورس ماژور از كد ناپلئون گرفته شده وحقوق فرانسه درواقع بنيانگذار تئوري فورس ماژور ونيز الهام بخش قانون مدني ايران در مواد راجع به قوه قاهره بوده است، وبه حقوق آمريكا از آن رو كه دربرخي از دعاوي مطروحه درديوان داوري ايران وآمريكا (لاهه)، طبق توافق طرفين قرارداد، حقوق ايالات متحده حاكم است كه آگاهي از آن لازم وسودمند مي باشد .
كليد واژه:
قوه،قاهره،فورس ماژور،قرارداد
مقدمه:
در قانون مدنی فرانسه قانون گذار ، متعرض این مطلب می گردد که قوه قاهره ( نا ممکن شدن غیر مترقبه) شخص را از اجرای تعهدات خویش معاف می نماید . اما نه تعریفی از قوه قاهره ونه ذکری از اثرات آن به شکل مستقل به میان نیامده است .و تنها به اثر آن بر تعهدات طرف دیگر در قرار دادها به صورت ضمنی اشاره شده است. دراین قانون این گونه آمده است: « متعهد وقتی به دلیل عدم ایفای تعهد یا به علت تاخیردر ایفاء ، محکوم به تادیه خسارت می شود که نمی تواند ثابت کند ، عدم ایفاء ناشی از علت خارجی بوده که نمی توان به او منتسب نمود و نیز اینکه هیچ نیت سئی از ناحیه او وجود نداشته است . حال قبل از آنکه به اثرات پیدایش این نهاد حقوقی ، متعرض شویم لازم است مروری به معنای قوه قاهره ( فورس ماژور )انداخته و آنگاه بحث را پی گیریم .