دانلود کار تحقیقی دولت دینی یا دین دولتی
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3350
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول کلیات و پاسخ به چند سؤال مهم در این زمینه
مبحث اول:کلیات
گفتار اول دین ودولت و دولت دینی
گفتار دوم تعریف دولت وادعاها ی دولت از گذشته تا حال
مبحث دوم:پاسخ به چند پرسش مهم در رابطه به دولت دینی و دین دولتی
گفتار اول پيامدهاي حاكميت ديني و دولت دینی چيست
گفتار دوم فرق بين حكومت ديني و دين حكومتي (دين دولتي) چيست؟
گفتار سوم:آيا حكومت ديني قابل تحقق است؟
گفتار چهارم تفاوت مباني نظري حكومت ديني و حكومت سكولار در چيست؟
فصل دوم نقدمقاله دولت دینی و دین دولتی اکبرگنجی
مبحث اول: نقدمقاله
گفتار اول: قرائت طولی یا نگاه عمیق تر به ولایت فقیه
گفتار دوم: نقد استنادات
بودجه حکومت
اتکا و عدم اتکا به فقه
فربهی فقه یا تولد ولایت مطلقه فقیه
حکومت مشروطه و مطلقه
تغییر بینش مردم شناسی
مشروعیت حکومت
شرایط رهبری
حکومت فقهاء و حکومت کارشناسان
ولایت فقیه و معضل حق و تکلیف
مبحث دوم: تحلیل قضیه
گفتار اول پاسخ اول
گفتار دوم پاسخ دوم
نتیجه گیری
منابع و پینوشت ها
چکیده:
با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی حرکت به سوی جریان اسلام گرایی در بخش های گوناگون جامعه صورت پذیرفت. همان طور که گفته شد از آنجایی پایه و اساس حکومت دینی بر دل های پاک و مومن مردم گذاشته می شود، لذا نمی توان گفت بعد از شکل گیری نظام اسلامی، مردم به سمت دینداری رفتند؛ چرا که ابتدا مردم دین دار بوده اند و نتیجه دینداری آنان وقوع انقلاب مبتنی بر اسلام است. به کلام ساده تر می توان گفت نظام اسلامی یعنی نظامی متشکل از مردم مسلمان. اینگونه شبهه رجحان جمهوریت یا اسلامیت نظام نیز رفع می شود.با این تعریف باید گفت بواسطه انقلاب، دولت و دولتمردان نظام به سوی اسلام گرایی حرکت کردند. با برخی جریانات خاص که از قبل معتقد به جدایی دین از سیاست بودند و در برحه ای از زمان در عرصه حکومت ظاهر شدند کاری نداریم که خود جریانی جداست و بسیار به آن پرداخته اند. روی سخن با دولتمردان قبلی و فعلی نظام است که اتفاقاً نقش دین را در ارکان مختلف جامعه موثر و بی بدیل می دانند.دراین کار تحقیقی سعی شده است در مورد دین دولتی و دولت دینی در حذ امکان توضیحات روشنی بیان شود و در ادامه به عوامل و شرایط هرکام بپردازیم.در قسمت دیگر کار تحقیقی به نقد بعضی از مقاله ها مطالبی بیان می شود.
مقدمه:
طی سال های گذشته و تاکنون، برخی مسئولان دولتی بسیار دوست می داشتند که دین را هم بخشی از سیاست های مجموعه مدیریتی خود بدانند و جاهلانه و یا مغرضانه سعی در شکل گیری دین دولتی داشته و دارند. این گروه بیشتر از آن که دوست داشته باشند رفتار و مدیریت دینی داشته باشند، می پسندند که دین را اداره کنند و بر بخش های مختلف دینی احاطه داشته باشند. صاحبان این تفکر در دوره ای با تفسیرهای مختلف از دین سعی در ارائه نوعی خاص از دینداری داشتند و در دوره ای دیگر روش و منش دیگران را خارج از دایره دینداری دانستند. شاید تأکید حکیمانه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه بر عدم حضور روحانیون در امور اجرایی دولت در سال های ابتدایی انقلاب بر همین اساس بوده است که قرار نیست در نظام دینی، عالمان و اندیشمندان دینی به امور اجرایی بپردازند و وظیفه آنان نظارت بر عملکرد مجریان نظام در چارچوب دین است. اما زمانی که مجری همان اندیشمند دینی می شود خواسته و ناخواسته جریان مدیریت نظام به سمت مدیریت دین پیش خواهد رفت. اتفاقاتی که در جریان مدیریتی و اجرایی کشور در دهه های دوم و سوم انقلاب رخ داد، نمونه های گوناگون این ادعاست.مشکل دیگر حضور اندیشمندان دینی در عرصه اجرا این است که به مرور اینگونه تصور می شود که مدیران اجرایی هممی توانند در مسایل دینی اظهار نظر کنند و یا تصمیماتی بر اساس برداشت شخصی خود از دین داشته باشند. اتفاقی که هنوز هم دچارش هستیم...با این اوصاف وقتی دولت دینی تبدیل به دین دولتی می شود، جریانات مختلف سیاسی و احزاب گوناگون در دوره های مختلف حضور خود در مسند اجرا ـ چه دولت و چه شهرداری و شورای شهر و دیگر جایگاه های اجرایی ـ تفاسیر و برداشت های مختلفی از دینداری ارائه می دهند و هر یک با شعار دین به راه خود می روند.گروهی در زمان تصدی خود در شهرداری تهران، مساجد را جایگاهی مناسب برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نمی دانستند و به مساجد بی مهری و کم توجهی می کردند و مراکز دیگری در مقابل مساجد برای اینگونه فعالیت ها می ساختند و گروهی دیگر در زمان تصدی شهرداری تا بدانجا در کمک و حمایت از هیئات و مساجد پیش می روفتند که فراموش می کردند بعضی فعالیت های دینی کاملاً جنبه مردمی دارد و قرار نیست شهرداری متولی اینگونه امور دینی باشد.جماعتی با ادعای روشنفکری دینی، به مرور به سمت جدایی دین فردی و دین جمعی می روند و جماعتی دیگر تا بدانجا پیش می روند که حتی برای مدیریت های حوزه های علمیه هم برنامه دارند. اتفاقی که به تازگی در کشور عراق هم رخ داد و با مخالفت شدید حضرت آیت الله سیستانی دامت برکاته مواجه شد.در این میان آن که غریب می ماند، دین است. چرا که هماره ارائه نظر و راهکار دینی بر عهده عالمان دین و مراجع بوده و هست و اجرای امور بر اساس این نظرات و راهکارها وظیفه مجریان و دولتیان. و نه بالعکس که در این صورت به دین ظلم خواهد شد.اکنون بعد از سی و یک سال از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی، نگاهی آسیب شناسانه به رویکرد دینی مدیران اجرایی و جایگاه راهبردی عالمان دینی در امور، خالی از فایده نیست.زمانی که به هر دلیل، کارشناسان دینی از ارائه راهکار بپرهیزند و یا مدیران از توجه به نظرات آنان خودداری کنند، این اتفاق می افتد که مدیری کاملاً اجرایی، خود را اسلام شناس می داند و به جای رسیدگی به وظیفه خود نظرات دین شناسانه ارائه می دهد.فراموش نکنیم وظیفه مدیران اجرایی، فقط "اجرا" ست. شهرداری باید به امور شهری برسد، وزارت خانه ها به امور محوله خود بپردازند، سازمان های دیگر اجرایی هم به کار خود مشغول باشند. تمام اینان باید دقت داشته باشند که فعالیت هایشان از دایره دین خارج نشود. قرار نیست دایره را هم خود اینان ترسیم کنند که هر آنچه لازم بوده و هست در قانون اساسی گفته شده و یا از طریق مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا نهایتاً وجود گرانقدر مراجع عظام و مقام عظمای ولایت دامت برکاتهم رسم خواهد شد.فرض کنید که روزی هر مدیر اجرایی بخواهد خارج از حوزه کاری خود نظرات فردی ارائه دهد؛ اوضاع اسفباری خواهد شد که وزیر مسکن خود را متولی واجبات و مستحبات مردم بداند و یا وزیر بهداشت در خصوص مفاهیم دینی نظریه پردازی کند و وزیر نفت جواب روشنفکران غربی را بدهد و وزیر کشاورزی مباحث توحیدی را شرح و تفسیر کند.منکر نیستیم که هر فردی می تواند برای خود نظر و اندیشه ای داشته باشد و چه خوب است که در خصوص دین هم با اطلاع و آگاهی از مسایل مختلف دینی، نظریه بدهد. سخن اینجاست که وظیفه مدیر اجرایی این نیست و هیچ مدیری در این دنیا و جهان آخرت نمی تواند در جواب این سؤال که برای مردم چه کرده،َ بگوید کلی نظریه دینی ارائه کرده ام.با این حساب بد نیست در میان مراکز علمی و حوزوی و حتی دانشگاهی، بخشی برای ارائه نظرات فقهی، کلامی، تاریخی و ... مدیران در حوزه دین راه اندازی شود تا این بزرگواران بتوانند به اقناع روحیه علم آگاهی خود بپردازند.در پایان پیشنهاد می شود بزرگان اجرایی کشور از هر گروه و حزب و دسته ای، در صورتی که خود را محق می دانند تا به وظیفه! عالمانه خود در خصوص آگاهی بخشی مردم در حوزه دین و شریعت بپردازند؛ در مواقع "بیکاری و فراغت" تمام نظراتشان را بصورت کتاب منتشر کنند تا هم دوستداران این نظرات بتوانند بهره کافی از آن ببرند و هم منتقدان سندی برای ارائه نظر مخالف داشته باشند و هم مسائل جاری کشور، معطل تأیید، تکذیب، نقد و تحلیل اندیشه های حضرات نماند.
دانلود کار تحقیقی خمس و زكات و مالیات در اسلام
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3343
فهرست مطالب
چكيده:
کلید واژه:
مقدمه:
فصل اول:كليات و تعاريف
مبحث اول:زکات
گفتار اول:وجوب زکات
بند اول:موارد وجوب زکات
بند دوم:زکات با چند شرط واجب می شود
گفتار دوم :مستحقین زکات
1-فقیر و مسکین
2- عاملان و کارگزاران زکات
3-المولفه قلوبهم
4- بردگان
5- بدهکاران
6- سبیل الله
7- ابن السبیل
مبحث دوم:خمس
گفتار اول:موارد وجوب خمس
مبحث سوم: مالیات در اسلام
گفتار اول:اهداف مالیات
گفتار دوم:ویژگی های مالیات اسلامی
فصل دوم:بررسي روايات و رابطه خمس و زكات با ماليات حكومتي
مبحث اول:بررسی دیدگاه فقها
گفتار اول: دیدگاه فقیهان امامی
1. دیدگاه مشهور
2. دیدگاه غیر مشهور
گفتار دوم: دیدگاه فقیهان اهل سنّت
مبحث دوم:رابطه ی خمس و زکات با مالیات های حکومتی
گفتار اول:مشروعیت مالیات های حکومتی
نتيجه گيري:
منابع و مراجع:
چكيده:
یکی از ویژگی های دین اسلام، این است که زکات و خمس را که از واجبات مالی است، از عبادات شمرده، تا مردم به وسیله آنها به خداوند نزدیک شوند و از آلودگی های مادی پاکیزه گردند. زکات از مصادیق بارز صدقات واجب است و همه علمای اسلامی آنرا به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی ؛ تزکیه نفوس ؛ و تالیف قلوب مردم نقش بسزایی دارند و خمس یکی از فرایض اسلامی و از واجبات مهم مالی در اسلام است .
کلید واژه:
خمس ، زکات، مالیات، اسلام،
مقدمه:
هر کس اندکی با اسلام و احکام آن آشنایی داشته باشد، اهمیت زکات و جایگاه رفیع آن را در اسلام به خوبی می داند. قرآن کریم در آیات متعدّدی (28 آیه) زکات را در کنار نماز آورده و پرداخت آن را مورد تأکید و سفارش قرار داده است.علاوه بر آن، در آیات بسیار زیادی با عنوان «صدقه» و «انفاق» که به زکات تفسیر شده است، به انجام این فریضه الهی دستور داده شده است.همچنین در روایات فراوان و متواتری که از شیعه1 و سنّی2به ما رسیده زکات، پس از نماز، مهم ترین پایه دین محسوب شده و علما و فقهای همه مذاهب اسلامی وجوب آن را از ضروریات اسلام دانسته اند.اما با این همه عظمت و اهمیتی که زکات در اسلام دارد، حق آن، چنان که شایسته آن است، ادا نشده و به رغم گذشت زمان و تغییر موضوعات، همچنان مباحث آن در قالب موضوعات و شرایط عصرهای گذشته مطرح می شود. «موارد وجوب زکات» یکی از مباحث بسیار مهم زکات است که در فقه شیعه تحوّل قابل ملاحظه ای نیافته و کماکان در قالبهای گذشته مطرح می شود. با آنکه بر اثر پیشرفت تمدن و تغییر شرایط زندگی، در منابع و موارد ثروت تغییرات بنیادینی صورت گرفته، هنوز اکثر فقهای شیعه بر این عقیده اند که زکاتِ مال فقط در موارد نه گانه گندم، جو، خرما، کشمش، طلا و نقره مسکوک، شتر، گاو و گوسفند واجب است.این موارد نه گانه در زمان پیامبر(ص) و زمانهای نزدیک به آن، منابع اصلی ثروت مردم بوده است ولی امروزه این گونه نیست. امروزه در معاملات به جای درهم و دینار، انواع مختلف پول رایج است، شتر، گاو و گوسفند بیابان چر، هم به ندرت یافت می شود؛ غلاتی مانند خرما و کشمش در بسیاری از مناطق کشت نمی شود و بر فرض آنکه کشت شود، مقدار آن در برابر ثروتهایی مانند املاک و مستغلاّت گران قیمت، کارخانجات و شرکتهای بزرگ، مزارع و باغات بزرگ میوه، درآمد شغلهای آزاد و... بسیار ناچیز است. این در حالی است که موارد هشت گانه مصرف زکات که به صراحت در قرآن کریم نام برده شده3، در همه جوامع وجود دارد.به هر حال پرسش و اشکال اساسی که در خصوص انحصار زکات در موارد نه گانه مطرح است، آن است که چرا زکات که پس از نماز، مهم ترین فریضه الهی بوده و برای آن، مصارف مختلفی تعیین شده است، در اشیایی قرار داده شده که فقط در برهه خاصی از زمان، ثروت اصلی مردم بوده و اکنون بسیاری از موارد آن منتفی است.
دانلود کار تحقیقی ساختار و اصول شكلی سازمان تجارت جهانی
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3169
فهرست مطالب
چكيده:
كليدواژه:
مقدمه:
فصل اول:كليات
مبحث اول:اهداف و اصول سازمان تجارت جهاني
گفتار اول:كنفرانس وزيران
گفتار دوم:شوراي عمومي
گفتار سوم :شوراها
گفتار چهارم:كميته ها و ساير بدنه هاي متمم
مبحث دوم :نظام تصميم گيري در سازمان تجارت جهاني
گفتار اول:اطمينان از شفاف سازي خط مشي هاي تجارت كشورهاي عضو WTO
گفتار دوم:فوايد و مضرات سازمان تجارت جهاني (WTO)
گفتار سوم:عضويت در سازمان تجارت جهاني
گفتار چهارم:مراحل عمومي پيوستن به سازمان
فصل دوم: موافقتنامه ها،حل اختلاف و مسائل مربوطه در سازمان تجارت جهاني
مبحث اول:موافقتنامههاي سازمان تجارت جهانی
گفتار اول:موافقتنامه عمومي تعرفه و تجارت
گفتار دوم:موافقتنامه تاسیس سازمان جهانی تجارت
گفتار سوم:موافقتنامه كشاورزي.
گفتار چهارم:موافقتنامه اقدامات بهداشتي و بهداشت نباتي
گفتار پنجم:موافقتنامه موانع فني فرا راه تجارت
مبحث دوم:حل اختلاف در سازمان جهاني تجارت
گفتار اول:مكانيسم حل اختلاف در سازمان تجارت جهاني
بند اول:بررسي اجمالي تفاهمنامه حل اختلاف
گفتار دوم:نكات و ديدگاه هاي حقوقي در خصوص مكانيسم حل اختلاف
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چكيده:
سازمان تجارت جهاني (World Trade Organization WTO) در سال 1995 شكل گرفت، اين سازمان يكي از جوانترين سازمانهاي بينالمللي و در حقيقت جانشين موافقتنامه عمومي تعرفه و تجارت (General Agreement on Tariff and Trade GATT) ميباشد كه پس از جنگ جهاني دوم تاسيس شده بود. بدين ترتيب ميتوان گفت هر چند سازمان تجارت جهاني هنوز جوان است اما نظام تجارت چند جانبه كه تحت گات شكل گرفت قدمتي پنجاه ساله دارد. طي پنحاه سال گذشته جهان شاهد رشدي چشمگير در تجارت جهاني بوده است، بطوريكه صادرات كالا هر ساله به طور متوسط رشدي معادل 6 درصد داشته و كل حجم تجارت در سال 1997، چهارده برابر سال 1950 بود كه اين روند رشد بيسابقهاي داشته است.در اين تحقيق بر آن هستيم كه ساختار و اصول شكلي سازمان تجارت جهاني را مورد بررسي قرار دهيم در اين باره در فصل اول به بيان كليات مي پردازيم و در فصل دوم موضوعات مرتبط را بيان مي كنيم.
كليدواژه:
ساختار،سازمان تجارت جهاني،عضو
مقدمه:
امروزه همه متفق القولند كه تجارت در توسعه و رشد اقتصادي داراي اهميتي انكار ناپذير است. توجه ما به اين موضوع به گونهاي است كه تجارت منجر به تقسيم بين المللي كار و تخصص در بين كشورها شده و زمينه افزايش ارتباطات را در جهان فراهم آورده است. نظريههاي تجارت بينالملل از اهميت بسزائي در اين زمينه برخوردارند از طرفيدر جهاني كنوني كه همه چيز در حال تحول و پيشرفت مي باشد لروم تحول در زمينه هاي مختلف اقتصادي و ديگر زمينه ها براي تمام كشورها لازم و ضروري مي باشد و حتي يكي از واجبات مهم براي بقاي كشورها در زمينه ي فعاليت هاي اقتصادي در عرصه ي بينالمللي مي باشد با توجه به وجود سازماني به نام سازمان تجارت جهاني عضويت و 154 كشور جهان در اين سازمان و آزادسازي تجاري در زمينه هاي مختلف در اين كشورها لازم است كه اهميت اين سازمان جهاني و مزايا و معايب عضويت در اين سازمان مورد بحث قرار گيرددر همين راستا لزوم دانستن نكاتي براي كشورها داراي اهميت مي باشد از اين جهت كه كدام كشور با چه ساختار و با چه ضوابطي مي تواند به عضويت اين سازمان درآيد و يا شكل ساختاري سازمان و روند تصميم گيري در سازمان چگونه است اين مسائل نكاتي مي باشد كه در اين تحقيق سعي بر آن داريم به آنها جواب بدهيم.
ادامه مطلب: دانلود کار تحقیقی ساختار و اصول شكلی سازمان تجارت جهانی
دانلود کار تحقیقی تاثیر طلاق در افزایش جرائم
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3473
فهرست مطالب
چکیده
كليدواژه
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقيق
طرح سؤالات
فرضات تحقیق
پیشینه تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
فصل اول:کلیات
مبحث اول:تعاریف لغوی و اصطلاحی
گفتار اول : مفهوم لغوي
گفتار دوم: طلاق از نظر اصطلاحی و شرعی
گفتار سوم: طلاق از نظر حقوقی
مبحث دوم : اركان طلاق و شرايط صحت آن
گفتار اول : صيغه طلاق
مبحث سوم:جرم شناسي و تعاريف
گفتار اول:جرم شناسی
گفتار دوم :جرم شناسی در دوران قبل از شروع تحقیقات علمی
گفتار سوم : فرایند شکل گیری روانشناسی جنایی
گفتار چهارم: تعریف جرم
گفتار پنجم : تعریف حقوقی جرم
مبحث دوم : روانشناسی و جرم شناسی
فصل دوم:بررسي ابعاد طلاق
مبحث اول:بررسي اجزا و پيامدهاي مختلف طلاق
گفتار اول :تبيين پيامدهاي منفي طلاق
بند اول: بعد فردي
گفتار دوم: بعد خانوادگي
بند اول:تأثير بر فرزندان
بند دوم :تأثير بر ساير اعضاي خانواده
گفتار سوم :بعد اجتماعي
فصل سوم:تأثير طلاق بر افزايش جرائم
مبحث اول:تاثیر طلاق در گسترش جرم در جامعه
گفتار اول:طلاق و نقش آن در افزايش جرائم در اعضا خانواده
بند اول:طلاق والدین عاملی برای زندگی مجردی فرزندان آنها
مبحث دوم: افزايش جرائم در اطفال(شاخصترین شاخصه از آثار طلاق)
گفتار اول انواع جرايم ارتكابي اطفال و نوجوانان
بند اول :جرايم بر ضد اشخاص
بند دوم :جرايم بر ضد اموال
بند سوم :جرايم بر ضد نظم عمومي جامعه
گفتار دوم :علل ارتكابب جرائم اطفال و نوجوانان
گفتار سوم:کمبود محبت در فرزندان طلاق باعث ایجاد عقدههای روانی میگردد
گفتار چهارم:وظایف والدین در مقابل فرزندان درصورت طلاق براي پيشگيري از جرائم
گفتار پنجم:بررسي نظريات جرم شناسي پديده طلاق
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چکیده:
طلاق در شرع اسلام از احكام تاسيسي است و قبل از اسلام بدون قيد و شرط بوده است و قرآن به اين مطلب اشاره دارد اعراب از زنان خود جدا ميشدند و زن را جزء اسباب و اثاثيه خود ميپنداشتند لذا اسلام اصل حكم طلاق را احياء نمود و شرع مقدس فرمود طلاق به خواسته مرد است ولي اگر عسر و حرج زن ثابت شد طبق قانون اسلام و حاكم شرع بررسي ميشود .
اسلام كراراً متذكر شده است « بغض حلال البغض الي الله من الطلاق »
طلاق منفورترين حلالهاست اصل مسئله طلاق يك ضرورت است اما ضرورتي كه بايد به حداقل ممكن تقليل يابد و تا آنجا كه راهي بر ادامه زوجيت است . كسي سراغ آن نرود به همين منظور قرآن به چند حكم اشاره ميكند نخست مي فرمايد چون عدة آنها سرآمد آنها را بطرز شايستهاي نگه داريد يا بطرز شايستهاي از آنها جدا شويد سپس به دومين حكم اشاره ميكند ميفرمايد : هنگام طلاق و جدايي دو مرد عادل از خودتان را گواه بگيريد تا اگر در آينده اختلافي روي دهد هيچيك از طرفين نتوانند واقعيتها را انكار كند .
در مورد چگونگي طلاق چند نظريه است .1- طلاق به كلي ممنوع اين نظريه طرفداران كليسا است كه زن بايد تا آخر عمر بسوزد . 2- طلاق به دست زن باشد كه موجب ميشود آمار طلاق بالا رود.3- طلاق به دست مرد در چارچوب قانون اسلام
در اين كار تحقيقي نقش طلاق بر افزليش جرائم را مورد بررسي قرار مي دهيم وعلل و عوامل آن را بررسي مي كنيم.
كليدواژه:
طلاق،جرم،خانواده
مقدمه:
در بین تمامی نهادها و سازمانها و تأسیسات اجتماعی،خانواده نقش و اهمیت بسزایی دارد.رشد و انحطاط هر قوم و ملتی تا حدود زیادی به خانواده مربوط است و هیچ جامعهای نمیتواند ادعای سلامت کند، چنانچه از خانوادههای سالمی برخوردار نباشد و بدونتردید هیچیک از آسیبهای اجتماعی نیست که جدای از تأثیر خانواده پدید آمده باشد.خانواده سنگ بنای هر جامعه بزرگ انسانی است و در استحکام روابط اجتماعی،رشد و تعالی یکایک اعضای جامعه نقش بنیادی دارد.تلاش در جهت استحکام خانواده و استوارسازی روابط درون این نظام زمینه را برای سلامت اخلاقی و سعادت عمومی یک جامعه فراهم میکند. هسته اولیه خانواده را ازدواج مشروع زن و مرد تشکیل میدهد که با ولادت فرزند تکمیل میشود.ازدواج از نظر اسلام پیمانی مقدس است که از سوی پیامبر اکرم(ص)و ائمه اطهار مورد توصیه بسیاری قرار گرفته است.رسول اکرم(ص)میفرماید:«بنایی در اسلام پایهگذاری نشده که نزد خدا محبوبتر و عزیزتر از ازدواج باشد. یکی از بحرانهای شایع عمده زندگی افراد متأهل طلاق است.در سایه طلاق، لطیفترین پیوند اجتماعی از هم گسیخته میشود.شدیدترین مهرها،یعنی عشق و محبتهای عمیق از میان رفته و نادیده گرفته میشود.فرزند طلاق ناخواسته درگیر تضادهایی میگردد که نه توان درک آن را دارد و نه تاب کنار آمدن با آنها را،محرومیت فرزندان از سرپرستی مشترک پس از انحلال خانواده او را از بسیاری از مواهب و مزایای خانوادگی محروم ساخته و گاه اثرات جبران ناپذیری روی فرزندان میگذارد.طلاق پدیدهای است که بهلحاظ کمّی و کیفی بر ساخت جمعیت اثر میگذارد؛زیرا تنها واحد مشروع و اساسی تولید مثل، خانواده است که با وقوع طلاق از هم میپاشد.طلاق اثرات اقتصادی نیز برای جامعه در بر خواهد داشت؛زیرا تعادل روحی نیروی انسانی تولید و خدمات را در جامعه برهم میزند و منجربه بروز اثرات سهمگینی در حیات اقتصادی جامعه میشود.طلاق تعادل انسانها را برهم زده و آثار شومی در جامعه برجای میگذارد و منجربه کاهش انسجام و یکپارچگی اجتماعی میشود و سنگ بنای اجتماع سالم را از هم میگسلد.هیچگاه مطالعه آسیبشناسی اجتماعی و انحرافات اجتماعی از قبیل اعتیاد،الکلیسم و سایر انحرافات جنسی شود.طلاق در یک جامعه به مثابه تزلزل اجتماعی و عدم ثبات جامعه است و میتواند منجربه کمبها شدن خانواده و ارزشهای خانوادگی در آن جامعه شود.ترس از آینده،احساس گناه،احساس تنهایی،مشکلات روحی و روانی و جسمی، مشکل دوگانگی نقش مشکلات اقتصادی، انزاوای اجتماعی و اختلال در هویت،کاهش فرصتهای ازدواج،کاهش رضایت از زندگی و گرایش ارتکاب به جرم درزمره پیامدهای زیانبار طلاق است.فقدان پدر و مادر،گذشته از مشکلات مادی که برای فرزندان ایجاد میکند از جنبه زندگی نمیتواند برای کودکی که احساسات پدر و مادرش دائما از عشق به تنفر و امنیت به ناامنی تغییر مییابد،معنی و مفهومی داشته باشد،اینگونه پدر و مادرها آمادگی ندارند که نسبتبه احتیاجات فرزندان خد حساسیت داشته باشند و یا این احتیاجات را برآورده کنند.و درصورتیکه کودک حساسیت داشته در مقابل این نوع محیط عاطفی بهشکل مخالف واکنش نشان دهد،کاملا ممکن است که به بزهکاری نوجوانان و حیات مجرمانه به هنگام بلوغ کشیده شود.تربیتی و عاطفی سختترین ضربات و عمیقترین جراحات را بر روان و روح طفل وارد میسازد.اگر آمار هولناک طلاق در ممالک دیگر جهان از جمله ایران را ببینیم،این نتیجه تلخ به دست میآید که هزاران کودک که بایستی در سایه صمیمیت و مهر و محبت پدر و مادر به رشد طبیعی خود ادامه دهند درنتیجه طلاق در یک بحران اسفناک روحی و جسمی قرار گرفتهاند.کودکان درعینحال که میخواهند از مهر و محبت پدر و مادر خود بهرمند گردند مایل هستند مطمئن شوند که آنها نیز یکدیگر را دوست دارند و لکن بعد از طلاق این بنای فکری بهکلی بر هم میخورد و نهتنها از مهر و محبت یکی از آنها یا هر دو محروم میشوند بلکه در ضمیر خویش اطمینان حاصل میکنند که پدر و مادر از اول یکدیگر را دوست نداشتهاند.آگاهی از این حقیقت تلخ باعث میشود که استنباط کلی کودک از زندگی،مهر، محبت و خلاصه پایه و اساس بنای روحی آنها متزلزل میگردد و از این بالاتر زندگی زناشویی آینده خود آنها نیز در معرض مخاطره قرار میگیرد.فرزندان طلاق،قربانیاند،قربانی اشتباه پدر و مادری که بدون توجه به حق و حقوق او از هم جدا شده بودند و او حال بهدنبال حقش است و میخواهد آن را از اجتماع بگیرد،ولی نمیداند چگونه!برای همین دست به هر کاری از دزدی تا فروش مواد و...میزند.از آنجایی که این بچهها در محیطی غیر اصولی تربیت میشوند،بهخاطر نبودن پدر یا مادر،نظارت خانوادگی روی آنها کم میباشد و یا اصلا وجود ندارد و درنتیجه،آنها با کمبودهای روحی و روانی و تربیتی مواجه شده و انحرافات اخلاقی در آنها زودتر شکل میگیرد و البته در میان این بچهها تعدادی هم از این انحرافات در امان میمانند.طلاق یعنی از بین رفتن قسمت بزرگی از زندگی بچهها،بچهای که پدر و مادرش از هم جدا میشوند سرخورده شده و همیشه از این میترسد که مورد سرزنش و تحقیر دیگران قرار گیرد و همه او را بهعنوان بچهای که درست تربیت نشده نگاه کنند.
بیان مسئله:
جرم پدیده ای اجتماعی و دارای بستر اجتماعی است هر چند که عوامل زیستی ، رواني، جغرافيايي، قومي، نژادي و موارد ديگر در نحوه شكلگيري و بروز نوع بزه بسيار مهمي ايفاء ميكنند، تبيين مسأله بر اساس عامل محيط اجتماعي، تحديد نگرش حوزه جامعه شناسي اجتماعي است خصوصاً نحوه عملكرد كوچكترين و مهمترين نهاد اجتماعي يعني خانواده كه نقش مهمي را در همكاري و متجانس كردن رفتارهاي هنجاري افراد با محيط اجتماع بر عهده دارد.در این کار تحقیقی با موضوع تأثیر طلاق در افزايش جرم در فصل اول سعی شده است به تعریف مفاهیم اولیه مانند طلاق و تاریخچه آن و پیامدای آن و موضوع جرم بپردازیم و در فصل بعد به رابطه بین طلاق و جرائم خواهیم پرداخت .
اهمیت و ضرورت تحقیق:
طلاق یک ضریب مثبت و عامل بسیار قوی برای ازدیاد تبهکاری است.طبق بررسی دکتر"اتین دوگریف"استاد مدرسه علوم جنایی اوون،یک نسبت مستقیم احتمالی بین عللی که موجب طلاق میشود و بزهکاری بزرگسالان وجود دارد و یک نسبت قطعی بین این طلاقها و تبهکاری خردسالان نیز مورد تأیید است؛مثلا %80 کودکان تبهکار در کالیفنیا فرزندان خانوادههایی بودهاند که ما بین پدر و مادرشان جدایی رخ داده بود.آقای"پی ناتل"تحت عنوان طلاق و تبهکاری مینویسد:«از دیرباز به این طرف یک همبستگی مثبت بین طلاق و جرم مورد تأیید بوده است؛این تناسب بهخصوص در دو کشور اروپایی انگلستان و سوئد به چشم میخورد.تبهکاری در این دو کشور به موازات طلاق افزایش مییابد.»طلاق و از هم پاشیدگی خانوادگی در میان جمعیت کیفری شایعتر و گستردهتر از جمعیت کلی است و میزان طلاق معیاری برای سنجش تزلزل اجتماعی است.پروفسور"استفانی"و دیگر همکاران وی در تحقیقاتی که در کشور فرانسه به عمل آوردهاند به این نتیجه رسیدهاند که %90 بزهکاران جوان چهارده تا بیست و پنج ساله از میان خانوادههای از هم پاشیده برخاستهاند.اين آمارها و اين مسائل اهميت اين موضوع را به اثبات مي رساند.
اهداف تحقيق:
رسيدن به عوامل مشخص در مسائلي كه سبب جرم زا بودن طلاق مي شود و رسيدن به عوامل مشخص در اين رابطه و بررسي آن.
طرح سؤالات:
آيا رابطه مستقيمي بين طلاق زا و ميزن ارتكاب جرم وجود دادرد؟
آيا نهادهاي حمايتي ايران از قدرت بازدارندگي در اين باره برخوردار هستند ؟
فرضات تحقیق:
سعی شده است در تحقيق به پرسش اول جواب داده شود ومی توان به پرسش دوم با یک جواب خير جواب داد.