دانلود کار تحقیقی تفاوت بين شركت مدنی و تجاری
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3133
فهرست مطالب
چكيده
كليد واژه
مقدمه
مبحث اول:تعريف و ماهيت شرکت مدني
گفتار اول:شرکت عقدي به معناي شرکت حاصل از عقد
گفتار دوم:شرکت عقدي به معناي اداره مال مشاع
گفتار سوم:شناسايي شرکت عقدي به عنوان عقدي مستقل
مبحث دوم:تعريف و ماهيت شرکت تجاري
گفتار اول:قراردادي بودن شرکت تجاري
گفتار دوم:تشريفاتي بودن قرارداد شرکت تجاري
گفتار سوم:همکاري(توافق)دو يا چند نفر
گفتار چهارم:ايجاد شخصيت حقوقي
گفتار پنجم:آوردن حصه
گفتار ششم:تقسيم سود و زيان
مبحث سوم:وجوه افتراق شرکت مدني و تجاري
گفتار اول:تفاوت از نظر شخصيت حقوقي
گفتار دوم:تفاوت در ماهيت
گفتار سوم:تفاوت در ماهيت حقوقي سهم و سهم الشرکة
گفتار چهارم:تفاوت در وضعيت حقوقي تصرفات شريک
گفتار پنجم:تفاوت در نمايندگي شرکتهاي مدني و تجاري
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چكيده:
شرکت يکي از مهمترين مباحث مربوط به حقوق مدني و حقوق تجارت است که شناخت مفهوم و آثار حقوقي و تعهدات ناشي از آن،مستلزم شناخت ماهيت حقوقي شرکت است.به همين منظور در اين نوشتار کوشش شده است تا ماهيت شرکت مدني و شرکت تجاري روشن شود.در خصوص شرکت مدني با ارائه نظريههايي چند از فقهاي اماميه اين سؤال مطرح شده است که آيا عقد شرکت به عنوان يکي از عقود معين بهطور مستقل توان ايجاد اشاعه را دارد يا لزوما شرکت عقدي بايستي مسبوق به اختلاط و امتزاج اموال شرکا باشد؟پس از آن اوصاف شرکت تجاري را بيان نموده و با ارائه تعريفي از شرکت تجاري، وجوه افتراق آن را با شرکت مدني ذکر کردهايم.آنگاه با نشان داده ضوابطي، چگونگي تميز و تشخيص اين دو شرکت از يکديگر،معين شده است.
كليد واژه:
مدني،تجاري،مسئوليت،شركت
مقدمه:
در قوانين موضوعه ايران از شرکت مدني و شرکت تجاري تعريف دقيقي ارائه نشده است و آنچه قانونگذار در ماده 571 قانون مدني بيان نموده اثر شرکت مدني است نه تعريف آن.مقنن،فصل هشتم از باب سوم جلد اول قانون مدني را به مقررات شرکت اختصاص داده و در آن از مقررات مربوط به مال مشاع،اداره و نهايتا تقسيم اموال مشترک بحث نموده است چنانکه در حقوق تجارت نيز مقنن بدون ذکر تعريفي از شرکت تجاري،به ذکر مصاديق اينگونه شرکتها اکتفا نموده است.مبهم ماندن مفهوم شرکتهاي تجاري و مدني موجب شده است تا علاوه بر ماهيت حقوقي،حقوق و تعهدات ناشي از آن نيز نامعين باشد.در اين مقاله تلاش شده است پس از ذکر ماهيت حقوقي شرکت مدني و شرکت تجاري،آثار حقوقي مترتب بر هريک بيان شود.سپس با مقايسه بين اين دو شرکت از نظر حقوقي و کاربردي،وجوه افتراق و ضوابط تميز آن دو از يکديگر مشخص گردد.
مبحث اول:تعريف و ماهيت شرکت مدني
ماده 571 قانون مدني که از فقه اماميه اقتباس گرديده است در تعريف شرکت ميگويد:«شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکين متعدد در شئء واحد به نحو اشاعه» در اين تعريف به ماهيت شرکت يعني«اشاعه در حق مالکيت»توجه شده است؛گويي اشاعه مهمترين عنصر شرکت بوده و در واقع وصف مالکيت شرکا است.اين تعريف چنان مجمل است که شناسايي عقد شرکت به عنوان عقدي مستقل محل ترديد است. اجتماع حقوق،بدين معنا که موضوع مالکيت هيچ از مالکين در شيء واحد مشخص نباشد به طوري که هر جزئي از اجزاي شيء واحد در عين حال متعلق حق مالکيت هر يک از ايشان است.1اشاعه در حق مالکيت اسباب و موجبات خاصي دارد که قانون مدني به بعضي از آنها اشاره کرده است؛ز جمله اينکه:شرکت ممکن است اختياري باشد يا قهري (ماده 572)شرکت اختياري يا در نتيجه عقدي از عقود حاصل ميشود يا در نتيجه عمل شرکا از قبيل مزج اختياري يا قبول عالي مشاعا در ازاي عمل چند نفر و نحو اينها573).از استقراي مواد 571 به بعد قانون مدني چنين مستفاد ميشود که قانونگذار با الهام از فقه اماميه،تعريفي مستقل از عقد شرکت ارائه نداده است،بلکه اثر اصلي شرکت را اشاعه در مالکيت شرکا ميداند.براي روشن شدن ماهيت شرکت مدني،لازم است ابتدا مفهوم شرکت عقدي بيان شود که با بررسي کتب حقوقدانان و فقهاي عظام ميتوان سه مفهوم جداگانه از شرکت عقدي به دست آورد:
گفتار اول:شرکت عقدي به معناي شرکت حاصل از عقد
قانون مدني در ماده 573 عقد را يکي از اسباب ايجاد اشاعه دانسته است؛بدين معنا که ميتوان به وسيله يکي از عقود ناقله مثل بيع،صلح و هبه،اشاعه در مالکيت را ايجاد نمود.ازاينرو،براي تحقق شرکت لازم است دو يا چند حق مالکيت از طريق انعقاد يکي از عقود ناقله باهم به نحوي درآميزد که تميز آن را يکديگر ممکن نباشد؛به ديگر سخن،شرکا توافق ميکنند که مالکيت انفرادي خود را به مالکيت اشتراکي تبديل نمايند به گونهاي که حق هرکدام در عين حال که به صورت عيني وجود و اصالت دارد،منتشر در مجموع باشد. در اين مفهوم،عقد شرکت جنبه معاوضي و تمليکي دارد؛يعني براي ايجاد اشاعه در مالکيت لازم است هر شريک به وسيله يکي از عقود ناقله سهم مشاع از ملک خود را به صورت خاصي به ديگران تمليک کند و با اين مفهوم،عقد شرکت عقدي لازم خواهد بود،زيرا شريک در مال نميتواند به دلخواه خود اشاعه را به هم زده و آورده خود را مطالبه کند؛هرچند هر شريک برمبناي قواعد حاکم بر مالکيت مشاع و طبق ماده 589 قانون مدني ميتواند تقاضاي تقسيم مال مشترک را بنمايد.
گفتار دوم:شرکت عقدي به معناي اداره مال مشاع
بعضي از فقهاي اماميه اثر عقد شرکت را چنين بيان نمودهاند:
1-عقدي است که ثمرهء آن جواز تصرف هرکدام از مالکين است بر شيء واحد به صورت مشاع.3از حقوقدانان نيز دکتر سيد محمود کاشاني در اين زمينه ميگويد:شرکت عقدي است که ثمره آن جواز تصرف مالکين متعدد شيء واحد،در مال مشترک است4؛به عبارت ديگر،قراردادي است که تصرف مالکان مشاع در يک مال را ممکن ميسازد.در اين مفهوم،سمت شرکا بعد از تحقق شرکت،وکالت و عامليت است و برمبناي اين تعريف،شرکت عقدي اذني و جزء عقود جايز محسوب ميشود.حقوقدان ديگري شرکت را اختلاطي از يک مبادله ميداند که سبب آن اشاعه در ملکيت است.وي با تلقي اعطاي نيابت در تصرف به عنوان چهرهاي ديگر از عقد،معتقد است:توکيل در تصرف و اداره و تقسيم سود و زيان،عقدي فرعي است که ضميمه اشاعه در مالکيت ميشود، بدون اينکه با عقد اصلي ترکيب گردد.بنابراين هيچ مانعي ندارد که هرکدام از اين دو عقد آثار و طبيعت خاص خود را حفظ کند،يکي جايز باشد ديگري لازم.به نظر ميرسد اثر عقد شرکت،ايجاد اشاعه در مالکيت باشد که نتيجه آن اذن در تصرف است،زيرا شرکت در زمره عقود لازم است ولي اشاعه را ميتوان از طريق تقسيم مال مشاع زايل نمود(ماده 589 قانون مدني).البته شرکا ميتوانند ضمن عقد شرکت، اعطاي نيابت در تصرف را براي يکديگر شرط نمايند.
دانلود کار تحقیقی تفاوت خسارت تاخير تاديه و مقايسه آن با ربا
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3278
فهرست مطالب
چکیده
واژههای کلیدی
مقدمه
سوالات تحقیق
فرضیه
پیشینه تحقیق
نوع كار
فصل اول :کلیات و مفاهیم
مبحث اول:تعاريف
گفتار اول:خسارت
گفتار دوم:تاخیر
گفتار سوم:تادیه
گفتار چهارم:خسارت تاخیر تادیه
گفتار پنجم:ربا
گفتار ششم:سود
گفتار هفتم:ربح
مبحث دوم:خسارت تأخیر تأدیه در قوانین
گفتار اول:خسارت تأخیر تأدیه پیش از انقلاب اسلامی
گفتار دوم:خسارت تأخیر تأدیه پس از انقلاب اسلامی
فصل دوم:تفاوت خسارت تأخير تأديه و ربا
مبحث اول:تفاوت خسارت تأخیر تأدیه و ربا از نگاه حقوقدانان و فقها
گفتار اول: نظرهای حقوقی و فقهی
گفتار دوم:ادلّهی فقهی
بند اول:شرط در ضمن عقد اصلی
بند دوم:شرط در ضمن عقد خارج لازم
بند سوم: ضمان کاهش ارزش پول
بند چهارم:ضمان خسارت عدم النفع
گفتار سوم: شرط جریمه تأخیر، حیلهای برای دریافت ربا
مبحث دوم:تفاوت خسارت تاخير تاديه و ربا در نحوه وصول مطالبات بانکها
گفتار اول:جواز دریافت خسارت تأخیر تأدیه برای دارندگان چک به اندازه نرخ تورم
گفتار دوم:جواز دریافت خسارت تأخیر تأدیه به اندازه نرخ تورم
گفتار سوم:تبیین مستند فقهی ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی و مادة4 قانون چک.38
نتیجهگیری و پیشنهاد
منابع و مراجع
چکیده
دربارهی موضوع «خسارت تأخیر تأدیه»، حقوق کشور ما پیش و پس از انقلاب اسلامی، مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است. حقوقدانان عموماً معتقدند باید میان خسارت ناشی از دیرکرد و ربح پول یا ربا تفاوت گذارد. شورای نگهبان در برخی از آرای خویش آن را غیرمشروع اعلام نموده و در برخی نیز با استفاده از راهکار «شرط ضمن عقد» خواسته است وجه شرعی برای آن بیابد. قوانین تازه تصویب شده، خسارت تأخیر تأدیه را با شرایطی پذیرفتهاند، ولی فقیهان، عموماً آن را غیرمشروع اعلام کردهاند. به نظر میرسد باید میان «وجه التزام» که نوعی شرط کیفری است، و «ربا» که هرگونه زیاده بر مال قرض داده شده در سررسید است، تفاوت قایل شد.
واژههای کلیدی:
خسارت، تأخیر تأدیه، خسارت دیرکرد، جریمه تأخیر، وجه التزام، ربا.
مقدمه
از جمله موضوعات فقهى ـ حقوقى كه بسيار مورد توجه بوده و بحث در مورد آن, امروزه اهميت چندانى يافته است, اين است كه هر كس به امرى تعهد كند و تعهد خود را در موعد مقرر انجام ندهد, چنانچه در نتيجه اين تأخير متعهدله متضرر شود, متعهد بايد خسارات ناشى از تأخير را جبران كند. اگر اين تعهد وجه رايج باشد, قانون گذار اصطلاح (خسارت تأخير تأديه) را مطرح كرده و آن را تابع شرايط خاصى قرار داده است.مسئله (خسارت تأخير تأديه) از موضوعاتى است كه در عرصه فقه و حقوق مطرح بوده و به لحاظ پيدايى تحولات فراوان, موضع گيرى هاى قانونى را از سوى مراجع فقهى و قانونى با خود به همراه داشته است. از يك طرف, تأمين نظم اقتصادى در دنياى كنونى, بدون در نظر گرفتن جريمه تأخير, بسيار دشوار است و از طرف ديگر, شبهه خلاف شرع بودن نهاد حقوقى مزبور و لزوم تطابق مقررات قانونى با احكام شرع مقدس بر اساس اصل چهارم قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران, كاوش هر چه بيشتر در اطراف موضوع ياد شده را مى طلبد. از طرفي همان طور که مي دانيم ممکن است موضوع تعهد، پرداخت مبلغی وجه نقد در موعدی معین باشد.در این صورت،طبیعتا،متعهد مکلف است که دین خود را در موعد مقرر ادا نماید،حتی اگر از طرف داین مطالبه ای به عمل نیامده باشد.در غیر این صورت (عدم پرداخت در سررسید)،مدیون مکلف به پرداخت مبلغی تحت عنوان خسارت تاخیر تادیه خواهد بود.استحقاق داین به مطالبه وجه مزبور ارتباط تامی با زیان وارده ندارد.به عبارتی بر فرض که ثابت گردد در اثر تاخیر در تادیه زیانی به متعهد له وارد نشده است،صرف این امر نمی تواند نافی حق وی در مطالبه خسارت تاخیر تادیه گردد.این امر در ماده 725 قانون ایین دادرسی مدنی سابق و البته در ماده 58 ULIS نیز تصریح شده بود.این حکم منطقی می نماید ،زیرا حداقل امر این است که داین در مدت تاخیر از سود بانکی وجه محروم شده است. به هر روی در حقوق موضوعه کنونی ایران ترتیبات بعضا عجیب و غریبی در مطالبه و استحقاق این خسارت مقرر شده است.این ترتیبات در برخی موارد متمایز از قواعد مقرر در سیستم های حقوقی خارجی و نیز کنوانسیون های بین المللی است.بر همیت مبنا تلاش شده است که احکام مربوطه بصورت تطبیقی مورد مطالعه قرار گیرند.) قواعد عمومی قراردادها ،کاتوزیان، ناصر،1376،ص58)
سوالات تحقیق
1- ایا تعیین نرخ خسارت تاخیر تادیه در قرارداد صحیح است؟
2- با توجه به نظریات شورای نگهبان تفاوت خسارت تأخير تأديه و ربا چيست؟
3- مقررات در خصوص نرخ خسارت تاخیر تادیه چگونه است؟
فرضیه :
1- در حقوق ایران، اصولا تعیین نرخ خسارت تاخیر در قرارداد مجاز نیست،در کنوانسیون عکس این ترتیب پذیرفته شده است.
2- ظاهرا اخذ ربا از غیر مسلمان از جهت شرعی با مانعی مواجه نباشد.
3- در کنوانسیون ها، نرخ خسارت تاخیر تادیه مشخص نشده است ولی روش جالبی جهت تعیین میزان آن مقرر گشته است.
پیشینه تحقیق:
در خصوص موضوع تحقیق و البته در حقوق مقالات متعددی به رشته تحریر در امده است که از ان جمله می توان بهع مقاله اقای سید حسن وحدتی شبیری و نیز اقای موسوی بجنوردی که تحت عنوان خسارت تاخیر تادیه چاپ شده اند ،اشاره کرد. ولی هر دو مقاله مزبور صرفا به مطالعه احکام موضوع، در حقوق ایران پرداخته اند. در کتاب حقوق بیع بین المللی کالا تالیف استاد سید حسین صفایی و.... نیز مطالبی عنوان شده است.در کتاب honnold که با عنوان حقوق متحد الشکل بیع که بر مبنای کنوانسیون وین نوشته شده هم مطالبی به خسارت تاخیر تادیه وجه نقد اختصاص یافته است.با این حال ،اثری که بطور اختصاصی و البته با لحاظ جنبه تطبیقی به بررسی موضوع پرداخته باشد ،مشاهده نشده است.
نوع كار:
تحقيق فوق به صورت كتابخانه اي انجام شده است.
ادامه مطلب: دانلود کار تحقیقی تفاوت خسارت تاخير تاديه و مقايسه آن با ربا
دانلود کار تحقیقی بررسی تطبیقی تفکیک قوا در نظام حقوقی ایران, آمریکا و فرانسه
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 2644
فهرست مطالب
مقدمه
مبحث اول:تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران
گفتار اول: مفهوم تفکیک قوا در نظریه ولایت فقیه
گفتار دوم:تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی
الف) اقتدار قوه مقننه
ب) اقتدار قوه قضائیه
ج) اقتدار قوه مجریه
مبحث دوم:تفکیک قوا در آمریکا
مبحث سوم:تفکیک قوا در فرانسه
گفتار اول:قوه ی مقننه
گفتار دوم:قوه مجریه
گفتار سوم:قوه قضائیه
نتيجه گيري
منابع
مقدمه:
تفکیک قوا در قوانین اساسی در ايران و فرانسه و آمريكا پذیرفته شده و ساختار کلی حکومت را سه قوه ی مقننه، مجریه و قضاییه تشکیل می دهند. در آمریکا با این اصل که تفکیک قوا در نظر به صورت کامل پذیرفته شده است ولی در عمل، با وجود اختیارات بسیار گسترده برای رئیس جمهور، عملاً قوه ی مجریه، سایر قوای کشور را تحت سلطه ی خود دارد و اراده ی شخص رئیس جمهور بدون کنترل موثر آن از سوی سایر قوا، اجرا می شود. در فرانسه نحوه ی تنظیم روابط و مناسبات بین قوای مختلف، رژیمی نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی را تشکیل داده است. در جمهوری اسلامی ایران، طبق اصل 57 قانون اساسی، قوای سه گانه ی مجریه و مقننه و قضاییه، از هم مستقل هستند، ولی همه ی آن ها تحت نظارت عالیه ی مقام رهبری قرار دارند؛ بنابراین ساختار حام در جمهوری اسلامی شبیه نظرات کسانی است که به وجود قوه ی چهارم جهت تعدیل سایر قوای مستقل از هم معتقدنددر اين تحقيق بر آن هستيم كه تفكبك قوا در اين سه كشور را مورد بررسي قرار دهيم..
مبحث اول:تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران
برای رسیدن به درک و فهمی نزدیک به واقع از مفهوم تفکیک قوا در ایران، ناچار باید ریشه های تاریخی آن را در آرای اندیشمندان کاویده و به شرایط و بسترهای تاریخی طرح این نظریه، بسترهای طرح آن در ایران و نیز مفهوم تفکیک قوا در نظریه ولایت فقیه اشاره کرد.سابقه طرح بحث تفکیک قوا در ایران به جنبش ناتمام مشروطه باز می گردد. در همین دوره، پاره ای از عالمان شیعی نظیر آیة اللّه محمد حسین نائینی، مجتهد و اندیشمند برجسته عصر مشروطیت، به این مباحث از زاویه ای دیگر نگریستند و به نسبت سنجی این مفاهیم با مفاهیم و آموزه های اسلامی پرداختند،وی اشاره می کند و می نویسد:"از وظایف لازمه سیاسیه، تجزیه قوای مملکت است که هر یک از شعب نوعیه را در تحت ضابط و قانون صحیح علمی منضبط نموده اقامه آن را با مراقبت کامله در عدم تجاوز از وظیفه مقرّره به عهده کفایت و درایت مجریین در آن شعبه سپارند"آیة اللّه طالقانی نیز در تفسیر و توضیح و جمع بندی نظر نائینی می نویسد: "از وظایف لازمه مجلس، تجزیه قوای کشور است. و مقصود از تجزیه، تقسیم قواست به طوری که وظایف هر کدام روشن و مبین و صریح باشد و در کار یکدیگر هیچ گونه دخالت نداشته و مسوءول انجام وظایف خود باشند. "در واقع متفکرانی همانند آیة اللّه نائینی، و به دنبال او آیة اللّه طالقانی در تصحیح و تعلیقات خود بر تنبیه الامه و حتی پاره ای از نظریه پردازان ولایت فقیه، تفکیک قوا را به استقلال قوا و نیز توزیع وظایف و تقسیم کارها و امور جاری کشورداری فرو کاسته اند"آیة اللّه طالقانی نیز در پاورقی به تأیید این موضوع پرداخته و می نویسد: «این تقسیم قوا در دستور امیرالموءمنین علیه السلام به مالک اشتر صریح و روشن بیان شده».آنچه به تقویت این استنباط کمک می کند، تفسیری است که آیة اللّه طالقانی از این مسأله به دست داده است. او حتی بر این باور است که طرح این بحث از سوی اروپاییان نیز ناشی از آموخته های آنان از آموزه های دینی است: "دستور امیرالموءمنین علیه السلام در جزئی و کلی سیاست و تنظیم امور کشور، پس از آن که مالک به وسیله سمّ در بین راه مصر شهید شد، به دست حکومت اموی افتاد و سرمایه گرانبهایی بود برای دولت اموی. پس از آن که دولت اموی در شرق منقرض شد و در غرب - اندلس - تأسیس گردید در آن جا مورد استفاده بود و اروپائیان به آن پی بردند". اصل بیست و هفتم متمّم قانون اساسی دوره مشروطیت در این باره می گوید: قوای مملکت به سه شعبه تجزیه می شود: اول، قوه مقننه که مخصوص است به وضع و تهذیب قوانین، و این قوه ناشی می شود از اعلی حضرت شاهنشاهی و مجلس شورای ملی و سنا، و هر یک از این سه منشأ حق انشای قانون را دارد، ولی استقرار آن موقوف است به عدم مخالفت با موازین شرعیه و تصویب مجلسین و توشیح به صحه همایونی. لکن وضع و تصویب قوانین راجعه به دخل و خرج مملکت از مختصات مجلس شورای ملی است. شرح و تفسیر قوانین از وظایف مختصه مجلس شورای ملی است؛ دوم، قوه قضاییه و حکمیه که عبارت است از تمیز حقوق، و این قوه مخصوص است به محاکم شرعیه در شرعیات و به محاکم عدلیه در عرفیات؛ سوم، قوه اجراییه که مخصوص پادشاه است، یعنی قوانین و احکام به توسط وزراء و مأمورین دولت به نام نامی اعلی حضرت همایونی اجراء می شود به ترتیبی که قانون معین می کند.اما این تفکیک، همان گونه که در تفسیر اندیشه آیة اللّه نائینی نیز ذکر گردید، به استقلال و جدایی قوا و تقسیم کار میان آنان اشاره دارد که البته منافاتی با برداشت سوم از مفهوم تفکیک قوا در آن نمی توان یافت.برخی از اندیشمندان مشروعه طلب،در مخالفت با تفکیک قوا و دفاع از قدرت متمرکز بود. از جمله شیخ فضل اللّه نوری، تقسیم و تفکیک قوا را به سه قوه، بدعت و ضلالت می داند.
محمد حسین بن علی تبریزی که در شمار مشروعه خواهان است برخلاف کسانی همانند نائینی که مفاهیمی چون تفکیک قوا را به نصوص دینی استناد می دهد، به مخالفت با آن می پردازد..علمای شیعه البته در این که نهاد قضاوت در عصر غیبت امام معصوم از آن فقیه جامع شرایط است، به گونه یکسان می اندیشند؛در کنار این دو دسته از اندیشمندان موافق و مخالف تفکیک قوا در دوره مشروطیت می توان از پاره ای دیگر از صاحب نظران آن دوره یاد کرد که به بحث تفکیک قوا در معنای متعارف و رایج آن علاقه نشان داده و مباحث مستدلی را در تبیین دیدگاه خود مورد توجه و بحث قرار داده اند. از جمله این افراد می توان به آیة اللّه عبدالرسول مدنی کاشانی اشاره کرد. وی در رساله انصافیه خود تفکیک قوا را در معنای متعارف و رایج به کار برده و در دفاع از آن مطالبی نگاشته است. وی تفکیک قوا را یکی از ارکان حکومت مشروطه به شمار آورده و به سه قوه در این زمینه اشاره کرده. به هر حال، این دیدگاه تفکیک قوا را چنان که در معنای متعارف و اندیشه غربی آن آمده است مورد تبیین قرار داده و معتقد است این نظریه یک اصل اسلامی است
ادامه مطلب: دانلود کار تحقیقی بررسی تطبیقی تفکیک قوا در نظام حقوقی ایران, آمریکا و فرانسه
دانلود کار تحقيقي جايگزين مجازات رجم در محاكم كنون ايران
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3108
فهرست مطالب
چكيده
كليد واژه
مقدمه
هدف تحقيق
فرضيات تحقيق
روش تحقيق
فصل اول:كليات
مبحث اول:تعاريف
گفتار اول:موانع اجرای حکم رجم
بند اول:تشریفات اجرا
بند دوم:اشخاص حاضر در صحنه اجرای حکم
گفتار دوم:نحوه اجرای حکم
گفتار سوم:تبدیل رجم
مبحث دوم:مواردي كه حذف يا عدم حذف رجم را به اثبات مي رساند
گفتار اول: سنگسار حکم شریعت یهود است
گفتار دوم: ناسازگاری سنگسار با آیات قرآن
گفتار سوم: ناسازگاری رجم با دیگر احکام زنا
گفتار چهارم: ناسازگاری رجم با حد زنا در قرآن
فصل دوم:جايگزين مجازات رجم
مبحث اول:جايگزين سنگسار از ديدگاه فقها
گفتار اول:نظر فقها
گفتار دوم:استفتا از رهبر انقلاب
مبحث دوم:جايگزين سنگسار در قانون جدید مجازات اسلامی
گفتار اول:حذف سنگسار
مبحث سوم:بررسي نظر كساني كه مي گويند سنگسار در قانون جديدحذف نشده است و جايگزين ندارد
نتيجه گيري
منابع و مراجع
چكيده:
درماده 225 قانون مجازات اسلامي جديد داريم:
حد زنا در موارد زیر اعدام است.
الف. زنا با محارم نسبی که موجب اعدام زانی و زانیه است.
ب. زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
پ. زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
ت. زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.
تبصره ۱- مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
تبصره ۲- هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او مباشد در حال بی هوشی، خوب، مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنای از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگر چه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.تمام قضات و محاكم حقوقي و حقوقدادنان در كشور اين قانون را سرآغازي براي جايگزين كردن مجازات رجم مي دانند البته با اينكه سنگسار به صورت اجرايي چند سالي است كه در كشور متوقف مي باشد اما راهكاري جهت جايگزين كردن آن هيچگاه به صورت قانون ارائه نشده بود تا اينكه در ماده 225 قانون مجازات اسلامي جديد به آن اشاره شد در اين تحقيق بر آن هستيم كه در يك فصل به علت هاي كه نياز است سنگسار حذف شود و در فصل ديگر به جايگزين هاي آن اشاره كنيم.
كليد واژه:
رجم،جايگزين،محاكم،قانون
مقدمه:
پس از اينكه در بهمن 1381 به دستور رئيس قوه قضائيه، اعلام شد ديگر هيچ مجازات رجمي (سنگساري) اجرا نخواهد شد. به نظر ميرسيد اين بخش از مواد قانوني، اگر نسخ نشده، حداقل مسكوت و متروك مانده است. اما وقتي پس از سه سال زمزمههاي اجراي دوباره سنگسار، در شهر مشهد به گوش رسيد، تا جايي كه عفو بين الملل نيز درباره اين مسأله از دولت ايران توضيح خواست و درست دو ماه پس از اين واقعه، بخش اجراي احكام
دادگستري، زن 37 سالهاي به نام اشرف كلهري را از زندان اوين فراخواند تا حكم رجمش را مجددا به او ابلاغ كند و بگويد كه اين حكم ظرف 15 روز آينده اجرا ميشود، به نظر ميرسيد
قانون متروك و مسكوت سنگسار از روي پوشته بيرون آمده است.اما پيش از اعلام نيمه رسمي توقف اجراي حكم سنگسار، زني يزدي در آخرين روزهايمانده به اجراي حكم رجم، با تلاش الهه كولايي، كه در آن زمان نماينده مجلس بود و بهدستور آيت اللّه شاهرودي، نجات پيدا كرد. اما پس از دستور در سال 1381، در گوشه و كنارمطبوعات، اخبار صدور حكم رجم براي زنان چاپ ميشد. برخي از آنها بازتابهايبينالمللي پيدا ميكرد و برخي ديگر، پس از چندي، فراموش ميشد. در اين ميان، داستانچند زن بر سر زبانها افتاد. حاجيه اسماعيلوند يكي از آنها بود. او كه در شهر جلفا، به اتهام زناي محصنه و معاونت در قتل، بازداشت شده بود، با تمام شدن پنج سال حبسي كه، به اتهام معاونت در قتل، به آن محكوم شده بود قرار بود در شهريور 1383 سنگسار شود، اما انعكاس مسأله در افكار عمومي باعث شد رئيس قوه قضائيه دستور توقف اجراي حكم سنگسار راصادر كند.اما همين چند حكمي كه از گوشه و كنار به مطبوعات درز كرده بود نشان ميدهد هنوز صدور حكم سنگسار در ايران متوقف نشده است. اين بسيار طبيعي است تا زماني كه در قانون، مجازات سنگسار براي زنان محصنه وجود دارد، قضات دادگاهها مكلفاند طبق آن حكم دهند، هر چند دستور يا بخشنامهاي باشد كه آنها را برحذر دارد. مطابق اصل 170 قانون اساسي، «قضات دادگاهها مكلفاند از اجراي تصويب نامه و آيين نامههاي دولتي كه مخالف با قوانين و مقررات اسلامي يا... است خودداري كنند.»(بازيگر،1382،ص10) بنابراين در تمامي سالهاي پس ازدستور 1381، كساني در همه جاي ايران به مجازات رجم محكوم شدهاند و حداكثر اينكه قضات دادگاه بدوي، در زمان انشاي رأي، به جاي رجم نوشتهاند «اعدام» يا «اعدام شرعي» و البته در مرحله بعد، ديوان عالي كشور رأي را اصلاح كرده و انشاء كرده «رجم» و وقت اجراي مجازاتشان كه رسيده، نظام قضايي با اين سؤال روبهرو شده كه: «چه بايد كرد؟اين مسئله اي است كه در اين تحقيق بر آن هستيم به آن پاسخ بگوييم و جايگزين هاي مجازات رجم را بيان كنيم.
هدف تحقيق:
بررسي راهكارهايي براي جايگزين حكم رجم در محاكم قضايي ايران به عنوان اصلي ترين هدف اين تحقيق بر شمرده مي شود و بر آن هستيم كه اين نكته كه آيا ساز و كارهاي قانوني موجود ما ا به اين هدف سوق مي دهد يا خير اين موضوع را بررسي كنيم.
فرضيات تحقيق:
ماده 225 ثانون مجازات اسلامي جديد رجم را به كل حذف كرده است.
در محاكم قضايي ايران راهكارهايي براي جايگزين كردن رجم وجود دارد.
روش تحقيق:
براي جمع آوري اطلاعات از روشهاي زير استفاده گرديد :
مطالعات کتابخانهاي:
جهت گردآوري اطلاعات در زمينه مباني نظري و ادبيات تحقيق موضوع، از منابع کتابخانهاي، مقالات، کتابهاي مورد نياز و نيز از شبکه جهاني اطلاعات استفاده شده است
بررسي اسناد و مدارك:
جهت اخذ اطلاعات كلي در مورد سازمان شامل تاريخچه، آيين نامه ها و ...از روش بررسي اسناد و مدارك استفاده گرديده است. همچنين ساير اطلاعات در زمينه ادبيات موضوع، تعيين چارچوب نظري و شاخص ها از منابع موجود در كتابخانه كه حاوي كتب، مجلات وپايان نامه ها و گزارشات علمي است، استفاده شده است.
ادامه مطلب: دانلود کار تحقيقي جايگزين مجازات رجم در محاكم كنون ايران