دانلود کار تحقیقی خمس و زكات و مالیات در اسلام
- توضیحات
- دسته: سایر مطالب
- منتشر شده در 21 خرداد 1394
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3330
فهرست مطالب
چكيده:
کلید واژه:
مقدمه:
فصل اول:كليات و تعاريف
مبحث اول:زکات
گفتار اول:وجوب زکات
بند اول:موارد وجوب زکات
بند دوم:زکات با چند شرط واجب می شود
گفتار دوم :مستحقین زکات
1-فقیر و مسکین
2- عاملان و کارگزاران زکات
3-المولفه قلوبهم
4- بردگان
5- بدهکاران
6- سبیل الله
7- ابن السبیل
مبحث دوم:خمس
گفتار اول:موارد وجوب خمس
مبحث سوم: مالیات در اسلام
گفتار اول:اهداف مالیات
گفتار دوم:ویژگی های مالیات اسلامی
فصل دوم:بررسي روايات و رابطه خمس و زكات با ماليات حكومتي
مبحث اول:بررسی دیدگاه فقها
گفتار اول: دیدگاه فقیهان امامی
1. دیدگاه مشهور
2. دیدگاه غیر مشهور
گفتار دوم: دیدگاه فقیهان اهل سنّت
مبحث دوم:رابطه ی خمس و زکات با مالیات های حکومتی
گفتار اول:مشروعیت مالیات های حکومتی
نتيجه گيري:
منابع و مراجع:
چكيده:
یکی از ویژگی های دین اسلام، این است که زکات و خمس را که از واجبات مالی است، از عبادات شمرده، تا مردم به وسیله آنها به خداوند نزدیک شوند و از آلودگی های مادی پاکیزه گردند. زکات از مصادیق بارز صدقات واجب است و همه علمای اسلامی آنرا به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی ؛ تزکیه نفوس ؛ و تالیف قلوب مردم نقش بسزایی دارند و خمس یکی از فرایض اسلامی و از واجبات مهم مالی در اسلام است .
کلید واژه:
خمس ، زکات، مالیات، اسلام،
مقدمه:
هر کس اندکی با اسلام و احکام آن آشنایی داشته باشد، اهمیت زکات و جایگاه رفیع آن را در اسلام به خوبی می داند. قرآن کریم در آیات متعدّدی (28 آیه) زکات را در کنار نماز آورده و پرداخت آن را مورد تأکید و سفارش قرار داده است.علاوه بر آن، در آیات بسیار زیادی با عنوان «صدقه» و «انفاق» که به زکات تفسیر شده است، به انجام این فریضه الهی دستور داده شده است.همچنین در روایات فراوان و متواتری که از شیعه1 و سنّی2به ما رسیده زکات، پس از نماز، مهم ترین پایه دین محسوب شده و علما و فقهای همه مذاهب اسلامی وجوب آن را از ضروریات اسلام دانسته اند.اما با این همه عظمت و اهمیتی که زکات در اسلام دارد، حق آن، چنان که شایسته آن است، ادا نشده و به رغم گذشت زمان و تغییر موضوعات، همچنان مباحث آن در قالب موضوعات و شرایط عصرهای گذشته مطرح می شود. «موارد وجوب زکات» یکی از مباحث بسیار مهم زکات است که در فقه شیعه تحوّل قابل ملاحظه ای نیافته و کماکان در قالبهای گذشته مطرح می شود. با آنکه بر اثر پیشرفت تمدن و تغییر شرایط زندگی، در منابع و موارد ثروت تغییرات بنیادینی صورت گرفته، هنوز اکثر فقهای شیعه بر این عقیده اند که زکاتِ مال فقط در موارد نه گانه گندم، جو، خرما، کشمش، طلا و نقره مسکوک، شتر، گاو و گوسفند واجب است.این موارد نه گانه در زمان پیامبر(ص) و زمانهای نزدیک به آن، منابع اصلی ثروت مردم بوده است ولی امروزه این گونه نیست. امروزه در معاملات به جای درهم و دینار، انواع مختلف پول رایج است، شتر، گاو و گوسفند بیابان چر، هم به ندرت یافت می شود؛ غلاتی مانند خرما و کشمش در بسیاری از مناطق کشت نمی شود و بر فرض آنکه کشت شود، مقدار آن در برابر ثروتهایی مانند املاک و مستغلاّت گران قیمت، کارخانجات و شرکتهای بزرگ، مزارع و باغات بزرگ میوه، درآمد شغلهای آزاد و... بسیار ناچیز است. این در حالی است که موارد هشت گانه مصرف زکات که به صراحت در قرآن کریم نام برده شده3، در همه جوامع وجود دارد.به هر حال پرسش و اشکال اساسی که در خصوص انحصار زکات در موارد نه گانه مطرح است، آن است که چرا زکات که پس از نماز، مهم ترین فریضه الهی بوده و برای آن، مصارف مختلفی تعیین شده است، در اشیایی قرار داده شده که فقط در برهه خاصی از زمان، ثروت اصلی مردم بوده و اکنون بسیاری از موارد آن منتفی است.
براي راهنمايي مي توانيد با يکي از موارد زير تماس بگيريد
ايميل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتيباني 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتيباني 24 ساعته)
دانلود فايل