کار تحقیقی حقوق در مورد اعتبار مصوبات دولت
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 20 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3568
چکیده:
اداره ی امور کشور و حکومت در دو بُعد تعریف می شود:
1) حاکمیت، حقوق اساسی و حفظ اقتدار و تمامیت ارضی
2) ارائه ی خدمات بخش های متعدد دولت به مردم و مدیریت .
بهبود این خدمات در کلیه ی نظام¬های سیاسی مستلزم فراهم نمودن ساختارها و سازوکارهای اجرایی، برنامه ریزی، تصمیم گیری، تصمیم سازی و بالأخره حقوقی میباشد. اعتبار مصوبات که بیشتر در «حقوق اداری» از آن سخن به میان میآید، یکی از مکانیزم¬ها و روش¬های اعمال حاکمیت، اداره ی امور کشور، اصلاح نظام اداری، دعوت به قانون¬مداری و بالأخره اجرای «عدالت» در جامعه و بخش¬های متعدد حکومت است. در این تحقیق، ابلاغ مصوبات و اعتبار مصوبات یک «عمل حقوقی تلقی شده است؛ زیرا معتقدیم کهبا توجه به تعریف عمل حقوقی مبنی بر این که «عملی که از روی قصد واقع شود و اثر یا آثار حقوقی و قانونی بر آن مترتب باشد»، اعتبار مصوبات نیز یک عمل حقوقی است و از این اصطلاح نه به-عنوان یک «فرضیه»، بلکه به عنوان یک «نظریه» و قاعده ی اثبات شده یاد شده است.
کلید واژه:
دولت،آیین نامه ،موصبات،اعتبار
مقدمه:
بدون تردید نظام حقوقی ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1357،مستقل از سیستمهای بزرگ حقوقی زمانه خود نظاممند شده و تشکیلات یافته است.بحث از اینکه چه اصولی نظام حقوقی کشور ایران را از سایر سیستمها متمایز مینمایدو حقوق عمومی بهطور خاص چه تغییرات بنیادینی در پی داشته است،تحقیقی ویژه نیاز دارد.آنچه مسلم است اینکه مدیریت نظام اداری و قواعد حقوق عمومی در تبعیت از اصل چهارم قانون اساسی ،نظام پذیرفته اند.باوجود حکومت اصل مذکور بر حقوق عمومی و حقوق محوری خاص آن در کلان نظام اداری کشور،در تحلیل پارهای از نهادهای سیاسی و حقوق محوری خاص آن در کلان نظام اداری کشور،در تحلیل پارهای از نهادهای سیاسی و حقوقی و همچنین مراجع دادرسی اداری با مسائلی مواجه خواهیم شد که حل چگونگی آن نیازمند تفسیر و تحلیل مسائل مطرح شده و مقررات موضوعه دارد.
در این کار تحقیقی سعی بر این است که به موضوع اعتبار مصوبات دولت بپردازیم در این راستا در ابتدا و در فصل اول به بیان کلیات می پردازیم و نکاتی را در مورد تعاریف مختلف دولت و ابلاغیه های دولت و اصول اجرایی آن می پردازیم در فصل بعد موضوعات دیگری مانند مراجعی که می توانند اعتبار مصوبات دولت را نقض کنند و اعتبار آیین نامه های دولت در امور مختلف اشاره خواهیم کرد با این امید که این کار مورد توجه قرار گیرد.
چکیده
کلید واژه
مقدمه
فصل اول :
کلیات و تعاریف
مبحث اول: تعريف دولت
گفتار اول:اجتماع سياسي
گفتار دوم :اقتدار سياسي و اعتبار دولت چيست
گفتار سوم:تعريف حقوقی دولت
بند اول :دولت مدرن
مبحث دوم:بررسی مفهوم مصوبات و ابلاغ مصوبات دولت
گفتار اول:ابلاغ در دادرسی مدنی
گفتار دوم: مبانی مصوبات دولت
بند اول :مبانی قانونی عام
بند دوم :مبانی مصوبات دولت در آیین دادرسی
گفتار سوم: بررسی حقوقی مصوبات دولت
گفتار چهارم :دامنه و قلمروی مصوبات دولت
گفتار پنجم :تفاوت ابلاغ و اعلان مصوبات
فصل دوم:
نقض و رد اعتبار مصوبات دولت و اعتبار مصوبات درامور کیفری
مبحث اول: جواز دادرسی و نقض مصوبات قوه مجریه بدون حضور نماینده دولت
گفتار اول :نظام دادرسی اداری در ایران
گفتار دوم :دادرسی قضایی-مدنی امور اداری
بند اول :دادرسی اداری امور اداری
گفتار سوم :دادرسی اداری بدون حضور نماینده دولت
بند اول :دادرسی قضایی-مدنی بدون حضور نماینده دولت
گفتار چهارم :رسیدگی طرح یا لایحه در مجلس بدون حضور نماینده دولت
مبحث دوم: بررسی تطبیقی دو مرجع قانونی صالح برای نقض اعتبار مصوبات دولت
گفتار اول :مرجع رسیدگی سیاسی برای نقض اعتبار مصوبات دولت
بند اول :حکم قانون اساسی
بند دوم :مقررات مصوب مجلس در رسیدگی به مصوبات دولت
بند سوم :حکم قانون اساسی
گفتار دوم :مقررات مربوط به رسیدگی قضائی به مصوبات دولت
بند اول :مصوبات مجلس
گفتار سوم :مصوبات قوه قضائیه
گفتار چهارم :نمونه رسیدگی قضائی وسیاسی برای نقض مصوبات دولت
گفتار پنجم :نتیجه رسیدگی آییننامه اجرایی قانون روابط مؤجر و مستأجر
مبحث سوم: اعتبار مصوبات در امور كيفري
گفتار اول :آئين نامه ها و مصوبات كيفري
نتیجه گیری
منابع و مراجع
Format : Word | Pages : 52
برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید
ایمیل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتیبانی 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتیبانی 24 ساعته)
قیمت: 10000 تومان
دانلود فایل