کار تحقیقی حدود مسئولیت جزایی آموزگار در قبال دانش آموز
- توضیحات
- دسته: رشته حقوق
- منتشر شده در 14 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3933
چکیده:
معلّمان، اساسیترین نقش را در جریان یادگیری و نهایتا پرورش دانشآموزان بر عهده دارند و اهمیت و برجستگی این نقش حساس، حداقل بر مدیران و برنامهریزان نظام آموزش و پرورش، پوشیده نیست.آنچه در شرایط فعلی نیاز به بررسی، مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق و عمیق دارد، دشواریهایی است که نظام آموزش و پرورش کشور در احراز موقعیت والای معلّم و ایجاد شرایط لازم برای جذب، تربیت و ایفای نقش حساس و پیچیده آن در جریان پرورش و هدایت رشد و تعالی دانشآموزان با آنروبهروست.پیچیدگی وظایف و مسؤولیتهای سنگین این منزلت مهم در نظام آموزش و پرورش، به علاوه نقش همهجانبهای که بر اثربخشی کل سازمان و مدیریت آموزشی کشور دارد، توجه و اهمیت فوق العادهای را به پژوهشهایی که بتواند به بررسی همهجانبه دشواریها و بهرهگیری از تجربههای آموزشی سایر ملل بپردازد و راهحلهای مؤثر و عملی پیشنهاد کند بخشیده است.در این کار تحقیقی بر آن هستیم که در حدود مسئولیت کیفری جزایی آموزگار در قبال دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهیم در این راستا در ابتدا و در ابتدا به تعاریف مسئولیت کیفری و حدود مسئولیت کیفری می پردازیم و در فصول بعد به مسئولیت کیفری آموزگاران در قبال دانش آموزان اشاره می کنیم.
کلید واژه:
مسئولیت،کیفری،حدود
مقدمه:
بیان مسئله:
مدرسه نخستين محيطي است که کودک بعد از خانواده وارد آن ميشود. اين نهاد به سبب تدوين وظايف و حقوق افراد و انتقال ارزشهاي اجتماعي با وسايل مؤثري که براي کنترل اجتماعي در اختيار دارد، يکي از مراکز مهم اجتماعي کردن افراد به شمار ميآيد. در خانواده يک سلسله هنجارهاي رفتاري وجود دارد که انتظار ميرود افراد در جامعه بزرگتر خود را با آن هنجارها تطبيق دهند.در جامعه کوچک مدرسه نيز هنجارهايي از اين قبيل پيشبيني شده است. گاه کودکي که در خانه از قانون تبعيت کامل ميکند ممکن است در مدرسه رفتار انحرافي داشته باشد.از طرف ديگر، جواني که در مدرسه خوشرفتار است احتمال دارد از لحاظ برخي جنبههاي رفتاري در جامعه بزرگتر منحرف يا بزهکار باشد. بسياري از بزهکاران در طول سالهاي تحصيل از مدرسه غيبت موجه ميکردهاند.از مدرسه نميتوان به عنوان عاملي براي بزهکاري نام برد؛ چراکه هدف آن تربيت و پرورش و رشد افراد است. مدرسه علاوه بر آموزش و بالا بردن سطح سواد و دانش و فراگيري اجتماعي و نظم در کودکان و نوجوانان از ولگردي، گذراندن اوقات به بطالت و بيهودگي و جهل و بيسوادي که خود منشأ بسياري ديگر از ناهنجاريهاست، جلوگيري ميکند. نوع ارتباط معلم و دانشآموز و ارتباط شاگردان با يکديگر نقش مهمي در تکامل کودک و رشد شخصيت او دارد.در مدرسه طفل ناگزير است خود را با نظم و قوانين آن هماهنگ کند. اين نظم و ترتيب از قوانين و مقررات حاکم در خانواده رسميتر و اطاعت از آن حتميتر است. در اين مرحله است که طفل ناسازگار يا نامتعادل يـا عـقـبمـانده ذهني که استعداد پيروي از نظم يا هماهنگي با محيط و پيشرفت را ندارد با اولين عدم موفقيت روبهرو ميشود.اين عدم موفقيت به نوبه خود به علت سرزنشها و ملامتهاي پدر و مادر و اولياي مدرسه و اطرافيان و شکسته شدن غرور و احترام کودک يا نوجوان، تشديد حس سرکشي و ياغيگري وعدم علاقه به ادامه تحصيل، رها کردن مدرسه، فرار از مدرسه و ولگردي به جاي مدرسه رفتن، معاشرتهاي ناباب و سرانجام، ارتکاب جرم را به دنبال دارد. از طرفی حدود مسئولیت ها و وظایفی که آموزگار و معلم در کنار هم بازی می کنند و نقشی که این دو در کنار هم دارند همه و همه باعث پررنگ تر شدن این موضوع می شود .
اهمیت و ضرورت تحقیق:
تبیین حدود مسئولیت ها ی کیفری و تعریفی دقیق و جامع از انواع مسئولیت و نقش و مسئولیت آموزگاران از این کار همه وهمه می تواند اهمیت این موضوع را به وضوح نشان دهد از طرفی نقش تربیتی معلمان و نقش آنها در کاهش رفتار جرم گرایانه همه و همه سبب می شود که اهمیت این موضوع مشخص شود.
طرح سؤالات:
1-تدبیر قانون گذار كيفري در مسئول شناختن افرادي كه قوانين جزايي را نقض مي كنند چيست؟
2-حدود وظایف معلم در قبال دانش آموزان تا کجاست؟
3-آیا معلم را می توان به عنوان عاملی برای جلوگیری از بزهکاری و جرائم دانش آموزان نام برد؟
فرضات تحقیق:
سعی شده است به پرسش اول و دوم جواب داده شود ومی توان به پرسش سوم با یک جواب بلی جواب داد.
پیشینه تحقیق:
روش جمع آوری اطلاعات:
پروژه فوق به صورت کتابخانه ای انجام شده است.
چکیده
کلید واژه
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
طرح سؤالات
فرضات تحقیق
پیشینه تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
فصل اول:
کلیات
مبحث اول:تعاریف لغوی و اصطلاحی
گفتار اول : مفهوم لغوي مسئوليت
گفتار دوم :مفهوم اصطلاحی
بند اول : مفهوم كلي مسئوليت
بند دوم :عوامل مسئوليت
بند سوم : مسئوليت در قرآن كريم
بند چهارم :اثر وضعي اعمال و رفتار آدمي
بند پنجم :شخصي بودن مسئوليت
بند ششم : مسئوليت اخلاقي
بند هفتم :مسئوليت اجتماعي
گفتار سوم :جنبه هاي فردي و اجتماعي مسئوليت در فقه
بند اول : جنبه هاي فردي مسئوليت
بند دوم: جنبه هاي اجتماعي مسئوليت در فقه
مبحث دوم:تاریخچه مسئولیت کیفری
گفتار اول :سابقه تاریخی مسئولیت
بند اول : مسئولیت در قدیم الایام
بند دوم :در ایران باستان
بند سوم :در روم باستان
بند چهارم : مسئولیت کیفری در دوران معاصر
گفتار دوم :حدود و قلمرو مسئولیت کیفری
بند اول :اهلیت و انواع آن در حقوق جزا
بند دوم :مقایسه اهلیّت جزایی با اهلیّت جنایی
بند سوم :اهلیّت جزایی و مسئولیت کیفری
بند چهارم : تقصير و مسئوليت كيفري
فصل دوم:
حدود مسئولیت جزایی آموزگار در قبال دانش آموزان
مبحث اول:مسئولیت معلم و نقش آن در کاهش جرائم
گفتار اول:عوامل مؤثر آموزشی در کاهش جرم
گفتار دوم: نقش و مسئولیت محیط آموزشی در كاهش ناهنجاريها وجرايم دانشآموزان
گفتار سوم: حدود مسئولیت معلم و محیط آموزشی در مورد جرائم اعتیاد
گفتار چهارم :وظایف ومسئولیت های معلّم در برابر دانش آموز
مبحث دوم :حدود مسئولیت های جزایی معلم تربیت بدنی در قبال حوادث
گفتار اول: دامنه شمول قانون بر افراد حادثه ديده
گفتار دوم :مطابق ماده 59 قانون مجازات اسلامي اعمال زير جرم محسوب نمي شود
بند اول :دانش آموز ورزشكار حادثه ديده
بند دوم :داوران ، مربيان و ساير كاركنان حاضر در محل
بند سوم :حدود مسئولیت مربيان ورزشی بعد از وقوع حادثه ورزشي
مبحث سوم: تأثیر اشتباه در مسئولیت جزایی
گفتار اول : مفاهيم جهل
گفتار دوم :مقایسۀ مفهوم جهل و اشتباه و موارد مشابه آن
گفتار سوم :جايگاه اشتباه در حقوق جزا
نتیجه گیری
منابع ومراجع
Format : Word | Pages : 90
برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید
ایمیل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتیبانی 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتیبانی 24 ساعته)
قیمت: 10000 تومان
دانلود فایل