دانلود پایان نامه الگوریتم های هوش جمعی
- توضیحات
- دسته: مقاله و پایان نامه
- منتشر شده در 04 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 5622
فرمت: word | صفحات : 83
چکیده
هوش ازدحامی یا هوش فوجی (Swarm Intelligence) نوعی روش هوش مصنوعی است که مبتنی بر رفتارهای جمعی در سامانههای نامتمرکز و خودسامانده بنیان شده است. این سامانهها معمولاً از جمعیتی از کنشگران ساده تشکیل شده است که بطور محلی با یکدیگر و با محیط خود در تعامل هستند. با وجود اینکه معمولاً هیچ کنترل تمرکزیافتهای، چگونگی رفتار کنشگران را به آنها تحمیل نمیکند، تعاملات محلی آنها به پیدایش رفتاری عمومی میانجامد. مثالهایی از چنین سیستمهای را میتوان در طبیعت مشاهده کرد؛ گروههای مورچهها، دستهٔ پرندگان، گلههای حیوانات، تجمعات باکتریها و دستههای ماهیها.
واژگان کلیدی: هوش جمعی ،الگوریتمهای هوش جمعی، الگوریتم بهینه سازی توده ذرات،الگوریتم کلونی مورچگان ،الگوریتم رقابت استعماری،الگوریتم کلونی زنبور عسل،اگوریتم جستجوی ممنوع
مقدمه
فرض کنید شما و گروهی از دوستانتان به دنبال گنج میگردید. هر یک از اعضای گروه یک فلزیاب و یک بیسیم دارد که میتواند مکان و وضعیت کار خود را به همسایگان نزدیک خود اطلاع بدهد. بنابراین شما میدانید آیا همسایگانتان از شما به گنج نزدیکترند یا نه؟ پس اگر همسایهای به گنج نزدیکتر بود شما میتوانید به طرف او حرکت کنید. با چنین کاری شانس شما برای رسیدن به گنج بیشتر میشود و همچنین گنج زودتر از زمانی که شما تنها باشید، پیدا میشود.
این یک مثال ساده از رفتار جمعی یا Swarm behavior است که افراد برای رسیدن به یک هدف نهایی همکاری میکنند. این روش مؤثرتر از زمانی است که افراد جداگانه عمل کنند. Swarm را میتوان به صورت مجموعهای سازمان یافته از موجوداتی تعریف کرد که با یکدیگر همکاری میکنند. در کاربردهای محاسباتی Swarm intelligence از موجوداتی مانند مورچهها، زنبورها، موریانهها، دستههای ماهیان و دستهی پرندگان الگو برداری میشود. در این نوع اجتماعات هر یک از موجودات ساختار نستباً سادهای دارند ولی رفتار جمعی آنها بینهایت پیچیده است. برای مثال در کولونی مورچهها هر یک از مورچهها یک کار سادهی مخصوص را انجام میدهد ولی به طور جمعی عمل و رفتار مورچهها، ساختن بهینهی لایهء محافظت از ملکه و نوزادان، تمیز کردن لانه، یافتن بهترین منابع غذایی و بهینهسازی استراتژی حمله را تضمین میکند. رفتار کلی یک Swarm به صورت غیر خطی از آمیزش رفتارهای تکتک اجتماع بدست میآید یا به عبارتی یک رابطهی بسیار پیچیده بین رفتار جمعی و رفتار فردی یک اجتماع وجود دارد. رفتار جمعی فقط وابسته به رفتار فردی افراد اجتماع نیست بلکه به چگونگی تعامل میان افراد نیز وابسته است. تعامل بین افراد، تجربهی افراد دربارهی محیط را افزایش میدهد و موجب پیشرفت اجتماع میشود. ساختار اجتماعی Swarm بین افراد مجموعه کانالهای ارتباطی ایجاد میکند که طی آن افراد میتوانند به تبادل تجربههای شخصی بپردازند، مدلسازی محاسباتی Swarmها کاربردهای موفق و بسیاری را در پی داشته است مانند: کد: Function optimization Finding optimal roots scheduling structural optimization Image and data analysis کاربردهای زیادی از مطالعهی Swarmهای مختلف وجود دارد. از این دسته میتوان به کولونی مورچهها (Ant Colony) و دستهی پرندگان (Bird Flocks) اشاره نمود.
Particle Swarm Optimization : PSO الگوریتم PSO یک لگوریتم جستجوی اجتماعی است که از روی رفتار اجتماعی دستههای پرندگان مدل شده است. در ابتدا این الگوریتم به منظور کشف الگوهای حاکم بر پرواز همزمان پرندگان و تغییر ناگهانی مسیر آنها و تغییر شکل بهینهی دسته به کار گرفته شد. در PSO، particleها در فضای جستجو جاری میشوند. تغییر مکان particleها در فضای جستجو تحت تأثیر تجربه و دانش خودشان و همسایگانشان است. بنابراین موقعیت دیگر particleهای Swarm روی چگونگی جستجوی یک particle اثر میگذارد. نتیجهی مدلسازی این رفتار اجتماعی فرایند جستجویی است که particleها به سمت نواحی موفق میل میکنند. Particleها در Swarm از یکدیگر میآموزند و بر مبنای دانش بدست آمده به سمت بهترین همسایگان خود میروند. Particle swarm Optimization Algorithm اساس کار PSO بر این اصل استوار است که در هر لحظه هر particle مکان خود را در فضای جستجو با توجه به بهترین مکانی که تاکنون در آن قرار گرفته است و بهترین مکانی که در کل همسایگیاش وجود دارد، تنظیم میکند. فرض کنید میخواهیم زوج مرتب [x،y] را طوری بدست آوریم که تابع F(x،y)=x۲+y۲، مینیمم شود. ابتدا نقاطی را به صورت تصادفی در فضای جستجو، روی صفحهی x-y انتخاب میکنیم. فرض کنید این Swarm را به ۳ همسایگی تقسیم کنیم که در هر همسایگی نقاط موجود با یکدیگر تعامل دارند. در هر همسایگی هر یک از نقاط به سمت بهترین نقطه در آن همسایگی و بهترین مکانی که آن نقطه تاکنون در آن قرار داشته است، حرکت میکند. برای حل یک مسئله چند متغیر بهینهسازی میتوان از چند Swarm استفاده کرد که هر یک از Swarmها کار مخصوصی را انجام میدهند. این همان ایدهای است که Ant colony از آن ریشه میگیرد. از آنجا که دانش Swarm intelligence بسیار جدید است در حال حاضر کاربردهای کمی از آن شناخته شده است. ولی صاحبنظران معتقدند با این رشد روزافزون، Swarm intelligence میتواند نقش مهمی را در علوم مختلف از جمله مهندسی نفت ایفا کند.
روشهای هوش فوجی
از موارد روشهای فرااکتشافی میتوان به موارد زیر اشاره کرد
• روش بهینهسازی گروه مورچهها یا ACO
• الگوریتم کوچ پرستوها یا روش بهینهسازی فوج ذرات PSO
• روش شبیهسازی کورهای
• روش جستجوی مبتنی بر منع
• روش محاسبات تکاملی
• الگوریتم رقابت استعماری یا ICA
الگوریتم مورچهها
بهینهسازی کلونی مورچه(Ant Colony Optimization)یکی از زیر مجموعههای هوش جمعی یا فوجی است که در آن از رفتار مورچههای واقعی برای یافتن کوناهترین مسیر بین لانه و منبع غذایی الگوبرداری شده است. هر مورچه برای یافتن غذا در اطراف لانه به صورت تصادفی حرکت و در طی مسیر با استفاده از ماده شیمیایی به نام فرومن، از خود ردی بر جای میگذارد.هر چه تعداد مورچههای عبور کرده از یک مسیر بیشتر باشد، میزان فرومن ذخیره شده روی آن مسیر نیز افزایش مییابد. سایر مورچهها نیز برای انتخاب مسیر حرکت، به میزان فرومن آن توجه و به احتمال زیاد مسیری را که دارای بیشترین فرومن است انتخاب میکنند. به این ترتیب حلقه بازخور مثبت ایجاد میگردد. مسیر هرچه کوتاهتر باشد، زمان رفت و برگشت کاهش و مورچه بیشتری در یک زمان مشخص از آن عبور میکند. در نتیجه ذخیره فرومن آن افزایش مییابد. لازم به ذکر است که انتخاب مسیر دارای بیشترین فرومن، قطعی نیست و احتمالی است. به همین دلیل امکان یافتن بهترین جواب وجود دارد. روش ACO، نوعی روش فرااکتشافی است که برای یافتن راهحلهای تقریبی برای مسائل بهینهسازی ترکیبیاتی مناسب است. روش ACO، مورچههای مصنوعی بهوسیلهٔ حرکت بر روی گرافِ مساله و با باقی گذاشتن نشانههایی بر روی گراف، همچون مورچههای واقعی که در مسیر حرکت خود نشانههای باقی میگذارند، باعث میشوند که مورچههای مصنوعی بعدی بتوانند راهحلهای بهتری را برای مساله فراهم نمایند.
الگوریتم کوچ پرستوها
روش PSO یک روش سراسری کمینهسازی است که با استفاده از آن میتوان با مسائلی که جواب آنها یک نقطه یا سطح در فضای n بعدی میباشد، برخورد نمود. در اینچنین فضایی، فرضیاتی مطرح میشود و یک سرعت ابتدایی به آنها اختصاص داده میشود، همچنین کانالهای ارتباطی بین ذرات درنظر گرفته میشود. سپس این ذرات در فضای پاسخ حرکت میکنند، و نتایج حاصله بر مبنای یک «ملاک شایستگی» پس از هر بازهٔ زمانی محاسبه میشود. با گذشت زمان، ذرات به سمت ذراتی که دارای ملاک شایستگی بالاتری هستند و در گروه ارتباطی یکسانی قرار دارند، شتاب میگیرند. مزیت اصلی این روش بر استراتژیهای کمینهسازی دیگر این است که، تعداد فراوان ذرات ازدحام کننده، باعث انعطاف روش در برابر مشکل پاسخ کمینهٔ محلی میگردد.
روش شبیهسازی کورهای
این روش بر مبنای مدلسازی فرایند تبرید در فلزات در جهت رسیدن به پایینترین بی نظمی (آنتروپی) و ایجاد ساختار بهینه ایجاد شده است.
روش محاسبات تکاملی
این روشها، دسته ای از الگوریتم های بهینه سازی را شامل می شوند که بر مبنای تکامل طبیعی و مدلسازی آن بنا نهاده شده اند. الگوریتم های ژنتیک در این دسته طبقه بندی می شوند.
الگوریتم رقابت استعماری
الگوریتم رقابت استعماری، بر مبنای یک مدل ریاضی از توسعه اجتماعی-سیاسی کشورها و نگاه داروینیزم اجتماعی به روند تکامل تاریخی، یک الگوریتم برای حل مسائل مختلف بهینه سازی معرفی می کند.
جذابیت هوش فوجی در فناوری اطلاعات
همگونیهایی بین مسائل متفاوت در حوزهٔ فناوری اطلاعات و رفتارهای حشرات اجتماعی وجود دارد :
برای خرید و یا راهنمایی می توانید با یکی از موارد زیر تماس بگیرید
ایمیل :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
(پشتیبانی 24 ساعته)
تلفن تماس : 09104561172 (پشتیبانی 24 ساعته)
قیمت: 15000 تومان
دانلود فایل