دانلود پایان نامه تشخیص هویت بر اساس اثر انگشت
- توضیحات
- دسته: پایان نامه
- منتشر شده در 02 دی 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 4688
پایان نامه دوره کارشناسی تشخیص هویت بر اساس اثر انگشت
مقدمه
علم بیومتریک
با کلمه ي بیومتریک
تاریخچه ي بیومتریک
درباره فناوري بیومتریک
تعاریف و اصطلاحات رایج
روش هاي تصدیق هؤیت
از طریق دارایی ها
از طریق دانش
از طریق خاصیت هاي بیومتریکی
معماري سیستم هاي بیومتریکی
مراحل شناسایی بیومتري
اخذ داده
پیش پردازش تصویر / سیگنال
استخراج ویژگی
تطبیق ویژگی
سامانه بیومتریکی
تأیید هؤیت
تعیین هؤیت
مزایاي کاربري بیومتریک
انواع بیومتریک ها
خصوصیات فیزیولوژیکی
عنبیه نگاري
شبکیه نگاري
انگشت نگاري
سیستم خودکار تشخیص اثر انگشت
چهره نگاري
هندسه دست
ورید دست
صوت
خصوصیات رفتاري
امضاء
نحوه تایپ کردن
خصوصیات شیمیایی
مقایسه انواع بیومتریک ها
آیندة بیومتریک
فصل دوم اثر انگشت
اثر انگشت
اصول کلی در سیستمهاي تشخیص اثر انگشت
نحوه به دست آمدن تصویر اثر انگشت
کاغذ و مرکب
روش اسکن مستقیم نوري
با استفاده از سنسور LE
نحوه استخراج ویژگی ها
ویژگی هاي اثر انگشت
ویژگی هاي کلی (سراسري)
ویژگی هاي محلی
مشکلات موجود در تشخیص اثر انگشت
انواع روش هاي تطابق اثر انگشت
روش دستی
روش مبتنی بر تصویر
روش مبتنی بر ساختار (بافت اثر انگشت)
روش مبتنی بر minutiae
روش اسکن زنده (دوربین هاي)
طبقه بندي اثر انگشت
استخراج ویژگی هاي موجود در اثر انگشت
تطبیق اثر انگشت
بررسی سیستم تشخیص اثر انگشت
بررسی مفاهیم اولیه ثبت اثر انگشت
انواع اشکال خطوط پوستی و ویژگ یهاي آن
رگه و شیار
دلتا
قلب
تقسیم بندي تصاویر اثر انگشت
طبقات مختلف در اثر انگشتان
کمانی
کیسه اي
پیچی
نحوه طبقه بندي اثر انگشت به روش دستی
مرحله اول طبقه بندي
مرحله دوم طبقه بندي
مرحله سوم طبقه بندي
آشنایی با روش هاي مختلف شناسایی اثر انگشت
روش هاي ساختاري
روش هاي شبکه عصبی
روش هاي آماري
روش هاي تبدیلی
روش هاي ترکیبی
عملیات دیگر
اسامی برخی از شرکت هاي تولید کننده اسکنر هاي اثر انگشت
فصل سوم بررسی دو الگوریتم براي تشخیص هویت براساس اثر انگشت
شبکه عصبی فازي انعطاف پذیر براي شناسایی اثر انگشت
نرون هاي فازي Fuzzy Neurons, FNs
تعریف نرون فازي
لایه نخست
لایه دوم
لایه سوم
لایه چهارم
تغییر و بهینه سازي شبکه
افزودن طبقه پیشنهادي و طرح شبکه جدید 5 لایه
شناسایی ایمن اثر انگشت مبنی بر قطعه بندي پردازش تصویر با استفاده از الگوریتم هاي
مرحلۀ شناسایی
مرحلۀ پیش از پردازش
مرحلۀ پردازش
مرحلۀ پس از پردازش
شناسایی اینترنتی اَمن
دانلود پروژه الکترونیک: ساخت درب هوشمند با AVR
- توضیحات
- دسته: مقالات رشته برق و الکترونیک
- منتشر شده در 27 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3603
چكيده :
امروزه تکنولوژی الکترونیک در تمام قسمت های زندگی بشر نقش دارد بطوری که اگر آن را از زندگی حذف کنیم دچار مشکلات فراوانی می شویم . مدار زیر قسمت کنترل و فرمان یک درب هوشمند است.این مدار از دو سنسور گیرنده و فرستنده مادون قرمز ،یک آی سی ومدارات تولید پالس تشکیل شده است.نحوه کار مدار به این شکل است که یک مدار آستابل که از یک آی سی تایمر 555 ساخته شده است پالس هایی را با فرکانس قابل تنظیم به مدار فرستنده مادون قرمز می فرستد . و فرستنده نیز امواج مادون قرمز را تا فاصله ای خاص می فرستد که به محض بر خورد با مانع امواج مادون قرمز برگشت می کند وگیرنده آن را دریافت می کند.لازم به ذکر است که فرکانس این امواج ارسالی بوسیله فرستنده باید با فرکانس گیرنده همسان باشد تا از فیلتر داخلی گیرنده عبور کند.در غیر اینصورت بوسیله ی گیرنده قابل در یافت نیست . گیرنده که فعال به صفر است ،با صفر کردن پایه ی آی سی ،آن را متوجه یک جسم می کند و آی سی نیز دستور یک شدن پایه ی متصل به رله را می دهد و رله نیز موتور را به کار انداخته ودرب باز می شود .بعد از مدتی حدود 10 ثانیه درب دوباره شروع به بسته شدن می کند.البته در تمامی این مدت مدا ر فرستنده و گیرنده در حال ارسال و دریافت امواج مادون قرمز هستند .و اگر در همین زمان هم جسم دیگری دیده شود درب برای 10 ثانیه ی دیگر باز می ماند. برای پوشش دادن کل عرض مسیر مورد نظر با امواج مادون قرمز اول لازم است که از گیرنده های ترانزیستوری استفاده شود و دوم هم اینکه باید از یک عدسی مقعر برای پراکنده کردن امواج استفاده کرد.
تاريخچه و مقدمه :
ريزپردازنده وسيله اي است كه مي توان با دادن فرمان آن را به عمليات مختلف واداشت . يعني يك كنترل كننده قابل برنامه ريزي است . همه ريزپردازنده ها سه عمل اساسي يكساني را انجام مي دهند : انتقال اطلاعات ، حساب و منطق ، تصميم گيري ، اينها سه كار يكسان هستند كه به وسيله هر ريزپردازنده ، كامپيوتر كوچك يا كامپيوتر مركزي انجام مي شود .
اولين ريزپردازنده تك تراشه اي ، ريزپردازنده Intel 4004 بود كه توانست دو عدد 4 بيتي دودويي را جمع كند و عمليات متعدد ديگري را انجام دهد .
4004 با معيارهاي امروزي يك وسيله كاملا ابتدايي بود كه مي توانست 4096 مكان مختلف را آدرس دهد. براي حل اين مسئله بود كه ريزپردازنده 8 بيتي ( 8008 ) به وسيله شركت Intel معرفي شد .
Intel 8008:
Intel 8008 توانست اعداد 8 بيتي را ( كه بايت ناميده مي شوند ) به كار گيرد ، كه اين خود پيشرفت بزرگي نسبت به 4004 بود . تقريبا در همان زمان گشايشي در ساختن مدارهاي منطقي NMOS ( نيمه هادي اكسيد فلز از نوع N )پيش آمد . منطق NMOS بسيار سريع تر از PMOS است . به علاوه از يك منبع تغذيه مثبت استفاده مي كند كه آن را براي اتصال به مدارهاي منطقي TTL سازگارتر مي كند . خصوصيات مذكور از اين جهت داراي اهميت است كه بسياري از مدارهاي جنبي ريزپردازنده از نوع TTL هستند . NMOS سرعت ريزپردازنده را با ضريبي در حدود 25 بار افزايش مي دهد كه رقم چشمگيري است .
اين تكنولوژي جديد درساختمان ريزپردازنده معروف امروزي يعني Intel 8080 به كار برده شد .
Intel 8080:
Intel 8080 در 1973 و معرفي آن دنيا را به دوره ريزپردازنده وارد كرد . 8080 نوع بسيار غني شده اي از 8080 بود كه مي توانست 500000 عمل را در ثانيه انجام دهد و 64 كيلو بايت از حافظه را آدرس مي دهد و 500000 دستورالعمل را در ثانيه اجرا كند . امتياز اصلي Z80 نسبت به 8080 اين است كه مي تواند از دستورالعمل هايي كه براي 8080 مي شوند نيز استفاده كند . نرم افزاري كه براي 8080 استفاده مي شود بدون پيچيدگي بر روي Z80 قابل اجرا است . يك مشخصه سخت افزاري مهم Z80 در مقايسه با 8080 آرايش كامل تر ثبات هاست . Z80 همچنين مكانيزمي را به كار مي گيرد كه حافظه RAM ديناميكي را به طور خوركار تازه مي كند . اين دو مشخصه اضافي موجب برتري Z80 نسبت به Intel 8080 شده است.
ساير ريزپردازنده هاي اوليه :
تا سال 1973 ، Intel توليد كننده اصلي ريزپردازنده ها بود . بعد از آن توليد كنندگان ديگر متوجه شدند كه اين وسيله جديد داراي آينده است و شروع به توليد انواع اصلاح شده ديگري از ريزپردازنده Intel 8080 كردند .
ريزپردازنده هاي امروزي :
به نظر مي رسد كه آينده توجه ريزپردازنده در دست سه شركت Intel ، Motorola و Zilog است . اين شركت ها هر يك با دو سال يك بار انواع پيشرفته تري از ريزپردازنده ها را توليد مي كنند . امروزه ريزپردازنده ها از نظر اندازه بين 4 تا 32 بيت دارند .
چکیده
تاریخچه ومقدمه
انواع میکروپروسسورها
مقدمه
مختصری راجع به AVR
خصوصیات Atmega16
ترکیب پایه ها
فیوز بیت ها
پورت B
پورت
پورت
شماتیک آی سی
مادون قرمز
شناسایی وتست فرستنده
فرستنده مادون قرمز
اتصال فرستنده به میکرو
گیرنده مادون قرمز
ساختار پایه ای
بلوک دباگرام داخلی
چگونگی اتصال
آی سی 555
مدار آستابل با 555
نحوه کار مدار
PCB مدار
قطعات لازم
برنامه آی سی
موارد استفاده مدار
منابع وماخذ :
دانلود مقاله سيستم هاي راديويي موبايل
- توضیحات
- دسته: مقالات رشته برق و الکترونیک
- منتشر شده در 27 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 3435
سيستم هاي راديويي موبايل
در اوايل دهه 70، انديشه سيستمهاي راديويي موبايل مبتني بر سلول (Cell) در “آزمايشگاههاي بل” آمريكا شكل گرفت. اما چنين سيستمهايي تا يك دهه بعد براي استفاده تجاري عرضه نشدند. در خلال اولين سالهاي دهه 80، سيستمهاي تلفن سلولي آنالوگ با رشد سريعي در اروپا بويژه در كشورهاي اسكانديناوي و انگلستان مواجه شدند. اين سيستمها از باندهاي فركانسي 800 مگاهرتز (806 تا 902 مگاهرتز) و 9/1 گيگاهرتز (1850 تا 1990 مگاهرتز) استفاده مي كنند. فركانسهاي 9/1 گيگاهرتز به PCS (سرويسهاي ارتباط شخصي) اختصاص دارند اما بسياري از سيستمهاي سلولي، چنين فركانسي را بعنوان مجموعه قابليتهاي PCS در سرويس Voice-Centric بكار ميبرند.
سيستمهاي سلولي قديمي و نسل اول از نوع آنالوگ بودند كه با فركانسهاي 800 مگاهرتز كار مي كردند. بعداً و با توسعه سيستمها فركانسهاي 8/1 گيگاهرتز و در قسمتهايي از شمال آمريكا، فركانسهاي 9/1 گيگاهرتز مورد استفاده قرار گرفتند.
حدود ده سال بعد با اولين موبايل ديجيتالي در شبكه هاي سوئيچينگ- مدار، نسل دوم پديدار شد. اين سيستمها از كيفيت بهتر صدا، ظرفيت بيشتر، نياز به نيروي برق كمتر و قابليتهاي برقراري ارتباط جهاني برخوردار بودند. اين سيستمها هم با فركانسهاي 800 مگاهرتز و هم با باندهاي PCS كار مي كردند. سيستمهاي موبايل سلولي از سه روش متفاوت براي به اشتراك گذاردن طيف RF (امواج راديويي) استفاده مي كنند:
- دسترسي چندگانه تقسيم فركانس (FDAM)
- دسترسي چندگانه تقسيم زمان (TDMA)
- دسترسي چندگانه تقسيم كد (CDMA)
از سه روش فوق، TDMA و CDMA روشهاي غالب و رايج مي باشند.
با پيشرفت سريع، كار به جايي رسيد كه به دليل عدم و جود قوانين استاندارد شده، هر شركت سيستم خاص خود را بوجود آورد. عواقب نامطلوب اين اتفاق، بوجود آمدنه بازاري چند پاره بود كه هر قطعه فرضي از تجهيزات آن، تنها در محدوده مرزي كشور سازنده كار مي كرد. به منظور غلبه بر اين مشكل، در سال 1982، كنفرانس پست و مخابرات راه دور اروپا (CEPT) گروه ويژه موبايل (GSM) را تشكيل داد تا يك سيستم راديويي موبايل سلولي يكسان را در سطح كل اروپا ايجاد نمايد. سيستم استاندارد مي بايست معيارهاي مشخصي را دارا باشد كه عبارت بودند از:
- كارآيي طيف فركانس
- برقراري ارتباط و تغيير آن بصورت بينالمللي
- هزينه هاي كم براي سيستم موبايل و ايستگاههاي اصلي
- كيفيت صوتي خوب
- سازگاري با سيستمهاي ديگر از قبيل ISDN (سرويسهاي شبكه مجتمع ديجيتالي)
- امكان پشتيباني از سرويسهاي جديدمقرر شد كه سيستم GSM با استفاده از تكنولوژي ديجيتال ايجاد گردد. متعاقب آن مخفف GSM به مترادف عبارت “سيستم جهاني براي ارتباطات موبايل” تبديل شد. در سال 1989 مسئوليت رسيدگي مشخصات استاندارد GSM از CEPT به “موسسه استانداردهاي مخابراتي اروپا” (ETSI) واگذار شد.
فاز اول مشخصات GSM، يكسال بعد منتشر گرديد، اما استفاده تجاري از سيستم تا اواسط سال 1991 شروع نشد. در سال 1995 مشخصات فاز دوم تا سطح پوشش نواحي شهري توسعه يافت و تا آخر همان سال نزديك به 120 شبكه در حدود 70 ناحيه جغرافيايي در حال كار بودند.با شروع هزاره جديد و عبور از موانع متعددي در اين مسير، پيشرفتهاي مهمي در حركت بسوي سرويسهاي به اصطلاح نسل سوم 3G صورت گرفت:
- تعداد مشتركين GSM در تمام دنيا به مقدار تخميني 165 ميليون نفر بالغ شد.
- اولين شبكه هاي GPRS يعني گامي اساسي به سوي شبكه هاي 3G بوجود آمد.
- اولين سيستمهاي آزمايشگاهي WAP دراروپا در حال راه اندازي بودند.
- تا سال 2001 وعده همكاري يكپارچه ميان سيستمها، يعني دنياي بي سيم و دنياي كامپيوتر/ اينترنت و سرويسهاي جديد موجود (نظير Video on Demand)، از هر زمان ديگري به حقيقت نزديكتر شد.
GSM
GPRS
3G
WAP
Bluetooth
GPS
IEEE 802.11b
IEEE 802.11a
Hiper LAN2
IEEE 802.11g
دسترسي Wi-Fi عمومي
دانلود پروژه GPS
- توضیحات
- دسته: مقالات رشته برق و الکترونیک
- منتشر شده در 27 آذر 1392
- نوشته شده توسط مدیر
- بازدید: 4066
مقدمه
از زمان ماقبل تاريخ مردم سعي مي كردند يك راه قابل اطمينان پيدا كنند كه به آنها بگويد كجا هستند و حتي آنها را به جاييكه مي روند راهنمايي كرده و سپس به خانه بازگرداند. مردمان غار نشين وقتي كه براي تهيه غذا به شكار مي رفتند احتمالا از سنگها و شاخه هاي كوچك براي علامت گذاري مسير خود استفاده مي كردند . ملوانان نيز ابتدا سواحل را به دقت دنبال مي كردند تا از گم شدنشان جلوگيري كنند. وقتي دريانوردان اوليه در درياهاي باز(اقيانوسها ) كشتيراني كردند ، دريافتند كه مي توانند مسير خود را با دنبال كردن ستاره ها ترسيم كنند. فنيقيهاي باستان از ستاره شمالي براي سفر به مصر و جزيره كرت استفاده مي كردند. بر طبق گفته الهه آتنا به اوديسه گفته است كه هنگام سفر كردن در جزيره كاليپسو" دب اكبر را سمت راست خود قرار بده". متاسفانه براي اوديسه و ديگر دريانوردان ستاره ها فقط در شب و تنها در شب هاي صاف قابل رويت هستند. پيشرفت مهم بعدي در امر ناوبري كشف قطب نماي مغناطيسي و دستگاه زاويه ياب (sextant ) بود. عقربه قطب نما هميشه نقطه شمالي را نمايش مي دهد، بنابراين هميشه دانستن جهت مسيري كه در آن حركت مي كنيم را ممكن مي سازد. روند گسترش شهرها و مقوله شهر نشيني وپيامدهاي ناشي از آن مديريت و برنامه ريزي امورشهري ساماندهي وضعيت شهرها و نيز خدمات مورد نياز شهروندان را بسيار پيچيده كرده است . ترافيك سنگين درون شهري عدم امداد رساني به موقع در شرايط بحران بي نظمي در وسايل حمل و نقل عمومي و عدم برنامه ريزي صحيح در جهت كاركرد منظم آنها براي ارائه خدمات بهتر به شهر نشينان و مواردي از اين قبيل از دغدغه هاي مهم مديران و برنامه ريزان مي باشد . در كشورهاي رشد يافته و نيز در حال رشد با بهره گيري از تكنولوژيهاي به روز و جديد توانسته اند بر بعضي از مشكلات فوق فائق آيند و بتوانند در جهت برنامه ريزي وحل مشكلات قدمهاي مهمي بردارند. با ظهور فناوري ماهواره اي و مخصوصا سيستمهاي تعيين موقعيت ماهواره اي همچون GPS افق جديدي در حل بسياري از مشكلات پيش روي بشر در اين زمينه گشوده شده است . در گذشته امكان تعيين موقعيت نقاط در يك سيستم متمركز و با دقت بالا آرزوي بشر بود ولي اين آرزو غير ممكن مي نمود .اما با ورود ماهواره هاي GPS به عرصه تعيين موقعيت جهاني دستيابي به بسياري از مجهولات در رشته هاي مختلف علمي فراهم شد. امروزه مي بينيم كه اين سيستم در بسياري از شاخه هاي مختلف علوم بخصوص در زمينه ناوبري خودرويي و حمل و نقل گسترش يافته است .بحث استفاده از GPS در حمل و نقل شهري در بعضي از كشورهاي پيشرفته امري است كه در سالهاي پيش شروع شده است و روند رو به گسترشي را ادامه مي دهد . در اين تحقيق نتايج بررسي هاي انجام شده در رابطه با صنعت ناوبري در كشورهاي مختلف جهاني ارائه گرديده است . بررسي دستاوردهاي اين كشورها در زمينه بكارگيري GPS مي تواند در حل مشكلات كشورمان تا ثير بسزايي داشته باشد .
امروزه در اكثر كشور هاي پيشرفته از سيستم تعيين موقعيت ماهواره اي جهاني GPS جهت افزايش بهره وري در حمل ونقل شهري استفاده مي شود . در اروپا تاكسي هاي مجهز به اين سيستم قادرند در كوتاه ترين زمان به مشتري سرويس دهند و حتي قبل از حركت به سوي مقصد با بررسي كليه مسيرهاي ممكن و موانع و امكانات موجود در مسير هزينه مسافر را محاسبه و به مشتري اعلام نمايند. ضمن اينكه تا كسي ها در مواقع اضطراري قادرند تا با گزارش لحظه به لحظه و اتوماتيك موقعيت خود پليس و يا نيروهاي امدادي را در رسيدن به موقعيت خود ياري نمايند. كاميونها يي كه به صورت ترانزيتي عمل مي كنند در هر كجاي دنيا كه باشند توسط صاحب كالا و يا بيمه كننده كالا مورد نظارت قرار مي گيرند و هر گونه تخلفي اعم از خروج از مسير سرعت غير مجاز باز شدن غير مجاز درب كانتينرها و.... از چشم مامورين نظارت دور نمي ماند. مكانيزه شدن سيستم حمل و نقل ريلي ديگر چيز تازه اي نيست مدتهاست كه در كشورهايي همچون آلمان مركز كنترل مركزي ر اه آهن با مغز هاي الكترونيكي خود كار سوزن بانان خسته وخواب آلود را انجام مي دهد. اكنون پليس با كمك اين سيستم علاوه بر اينكه قادر است در داخل خودروي خود موقعيت خود را بر روي نقشه هاي نجومي مشاهده نمايد و بهترين مسيرها را براي انجام عمليات برگزيند قدرت مانور فوق العاده اي به سبب نظارت فرماندهي پيدا كرده است خودروهاي امدادو آتش نشاني به مدد اين سيستم در كمترين زمان ممكن به ياري نيازمندان مي شتابند و خودروهاي خدمات شهري بهترين سرويس را به مشتريان ارائه مي نمايند. همواره يكي از نيازهاي بشر امر موقعيت يابي و تعيين دقيق مكان جغرافيايي خويش و احيانا زمان دقيق بوده است. اين امر بويژه در ناوبري از جمله كشتيراني و در دهه هاي اخير هوابيمايي اهميت قابل توجه داشته است. در ناوبري كه بطور خلاصه علم راهبردي يك شخص يا يك وسيله از يك مكان به ديكر است از روشهاي گوناگوني استفاده مي شود كه آخرين دستاورد تكنولوژي در اين زمينه سيستم GPS است. ناوبري از طريق رويت دقيق ستارگان و شناخت دقيق منطقه نسبتا كوچكي انجام مي گرفت كه نسل به نسل منتقل مي شد. اختراع قطب نما كشف مهمي بود زيرا مسافران با آن جهت يابي مي كردند اما به تنهايي نمي توانست موقعيت فرد را تعيين كند. ارتفاع سنج و زاويه ياب نيز دورنماي جديدي را در زمينه سير و سفر گشودند.در ناوبري به كمك ستارگان به تجربه و تمرين نياز داشت دقت آن نيز حدود يك مايل بود و در هواي نامساعد هيچ نوع جهت يابي امكان پذيرنبود تمام اين موانع با استفاده از امواج راديويي بر طرف شد . لوران اولين سيستم ناوبري بود كه در تمام شرايط آب و هوايي مي توانست كار كند. اين سيستم توسط مؤسسه تكنولوژي ماساچوست امريكا ساخته شد و در طول جنگ جهاني دوم براي هدايت نيروهاي متحدين استفاده گرديد . بعد از جنگ جهاني سيستم OMEGA براي پوشش دادن بخش بزرگتري از سطح كره زمين طراحي شد از فركانس هاي پايين تري براي ايجاد شبكه فراگير استفاده مي كرد ولي دقتش نسبت به سيستم قبلي كم شده بود .اين سيستم هاي ناوبري اصول كارشان بر اساس چهار ايستگاه زميني بود كه يك ايستگاه به عنوان ايستگاه اصلي و سه ايستگاه ديگر به عنوان ايستگاههاي وابسته در نظر گرفته مي شدند تعداد زيادي از اين ايستگاهها بر سطح زمين نصب شده بودند هر كدام از اين ايستگاهها فركانس خاصي را ارسال مي كردند .اين فركانس ها توسط گيرنده ها دريافت مي شد و گيرنده با انجام محاسبات ناوبري مي توانست موقعيت خود را تعيين نمايد. به استثناي سيستم OMEGA كه بخش زيادي از كره زمين را پوشش مي داد سيستم هاي ناوبري ديگر به صورت محلي مي كردند از طرفي سيستم OMEGA دقت پاييني داشت.بنابراين نياز به يك سيستم تعيين موقعيت جهاني كه تمام كره زمين را پوشش دهد و داراي دقت كافي نيز باشد احساس مي شد .
بعد از پرتاب موشك SPUTNK-1 توسط شوروي سابق در سال 1957 اين نظريه اثبات شد كه موقعيت ماهواره را مي توان با استفاده از شيفت دوپلر فرستنده ي راديويي به دست آورد و بنابراين اگر موقعيت ماهواره مشخص باشد مي توان موقعيت هاي زميني را نيز با اندازه گيري شيفت دوپلر به دست آورد .در طي اين مطلب ايالات متحده يك ماهواره ناوبري كه TRANSITA نام گرفت را در سپتامبر 1959 پرتاب كرد كه به خاطر ظرفيت باربري پايين در مدار قرار نگرفت .
كوشش هاي بعدي براي مستقر كردن ماهواره هاي TRANSIT در سال هاي 1960 و 1961 موفقيت آميز بود در اواسط سال 1962 نيروي دريايي ايالات متحده از اين سيستم براي زيردريايي هاي حامل موشك بالستيك استفاده كرد.ارتش ايالات متحده اولين ماهواره موقعيت يابي و ناوبري را تحت SECORE-1 در سال 1964 به فضا پرتاب كرد 7ماهواره ي مربوط به اين سيستم ناوبري در سال 1965 و 1966 در مدار مستقر گرديد .عيب سيستم TRANIT اين بود كه فقط شش ساعت در شبانه روز در هر موقعيت در كره زمين قابل دسترس بود. بنابراين تلاش براي افزايش تعداد ماهواره ها آغاز شد و تا انتهاي سال 1990 بيش از 30 ماهواره پرتاب شد كه 24 عدد آن در مسيرهايي دور كره زمين قرار گرفتند.
اين ماهواره ها در شش صفحه مداري كه در هر چهار ماهواره قرار دارد مستقر شدند اين سيستم به NAVSTAR مشهور است.شروع به كار اين سيستم در هشتم دسامبر 1993اعلام گرديد(وقتي كه 24 ماهواره GPS آماده بهره برداري شد ). تمام ماهواره ها در مدارهايي با ارتفاع 20180 كيلومتر بالاي سطح زمين قرار گرفتند .
فصل اول
1-GPS چيست؟
-اطلاعات GPS
1-1-4-بخش زميني (Ground Segment )
1-1-4-1- ايستگاههای زمينی سيستم GPS :
1-1-4-2-ايستگاه كنترل اصلي
1-1-4-3-ايستگاههاي ردياب و هشداردهنده:
1-1-4-4-ايستگاههاي كنترل زميني
1-1-5-بخش كاربران:
فصل دوم
2- ماهواره های GPS :
2-1- سيستمGPS چگونه کار میكند؟
2-1-1-تعيين موقعيت توسط GPS
2-1-1-1-تعيين موقعيت دو بعدي:
2-1-1-2-آفست ساعت معمول و جبران:
2-1-1-5-تعيين موقعيت سه بعدي از طريق تقاطع چند كره:
2-1-2-تعيين فاصله ماهواره تا كاربر:
چهار ماهواره براي تعيين يك موقعيت سه بعدي
2-1-2-1- خطاهاي / drift /ephemeris ساعت/ اختلال اندازه گيري
موجود بودن انتخابي
چند مسيري
2-1-2-2-اندازه گيري دقت GPS
سطوح دقت جي پي اس
2-1-3-محاسبه موقعيت كاربر:
2-1-4-بدست آوردن سرعت كاربر
2-1-5-تعيين سرعت و موقعيت با استفاده از روش فيلترينگ كالمن
2-1-6-سيستم هاي مختصات مرجع:
2-1-6-3-سيستم نقشه برداري (Geodetic) جهاني (WGS-84)
2-1-6-3-1-تعيين مختصات ژئودتيك كاربر:
2-1-7-اصول مدارهاي ماهواره
2-2-گيرنده های GPS :
2-2-1-کاربردهای GPS
2-3-تكنيك DGPS
2-3-1-تعيين موقعيت آني و لحظه اي DGPS
2-3-1-2-نيازهاي روش تعيين موقعيت DGPS
2-3-2-نيازهاي سيستم ارتباط دهنده مخابراتي(DATA LINK)
نوع خدمات رساني سيستم:
زمان اجراي سيستم:
شروط لازم جهت انتشار امواج:
شروط لازم براي حركات ديناميكي:
بها و قيمت:
خدمات دهي و نگهداري سيستم
تعداد استفاده كنندگان
2-3-3-فرمت تصحيحاتيGPS
2-3-3-1-محتويات پيام هاي 1و2
2-3-3-2-پيامهاي نوع اول
2-3-3-3-پيامهاي نوع دوم
2-3-4-روشهاي ارسال تصحيحات DGPS
2-3-5-مشخصات اساسي چند روش و سيستم مخابراتي
-انتشار امواج از زمين به زمين:
-انتشار امواج از زمين به فضا:
-جهش يونسفري:
-جهش امواج از روي دنباله شهاب سنگها:
-ماهواره مخابراتي ( ماهواره ساكن)
2-3-6-اختيارات سيستم:
-عمليات پيگي بك(Piggyback operation )
-جهش فركانس (Frequency hopping )
-انتشار علائم از ماهواره :
-پخش علائم بوسيله شهاب سنگ:
-سيستم شبه ماهواره:
2-3-7-اجزاي سيستم:
2-3-8-استفاده كنندگان متحرك:
2-3-9-استفاده از DGPS در كشورهاي مختلف
2-4-1-مقايسه بين GPS وGLONASS
معرفي كلي GLONASS
2-4-2- يک سيستم GPS برای مريخ
فصل سوم
3-سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS
3-1-مباني سيستم اطلاعات جغرافيايي
3-3-1-مدل برداري
3-4-1-مزاياي روش پايگاه داده ها:
3-4-2-معايب روش پايگاه داده ها
3-4-3-سه مدل داده كلاسيك
3-4-7-ايجاد پايگاه داده ها
3-5-توابع تجزيه و تحليل در GIS
3-5-1-نگهداري و تجزيه وتحليل داده هاي فضايي
3-5-2-تقليل مختصات لازم براي نمايش خطوط
3-5-3-توابع بازيابي، طبقه بندي و اندازه گيري
3-5-3-1-توابع بازيابي
3-5-3-2-توابع اندازه گيري ( Measurement Function )
3-5-4-عمليات قرار دادن لايه ها بر روي يكديگر (overlay operations )
3-5-5-عمليات همسايگي
3-5-5-2-نزديكي(Proximiyt )
3-6-توابع شبكه (Network functions)
3-7-تلفيق GIS-GPS
3-7-1-نقش مديريت تصويري در مديريت و كنترل حمل و نقل و ترافيك:
3-7-2-افزايش ايمني خدمات با GPS,GIS
3-7-3-نمونه اي از كاربردهاي GPS در خدمات شهري:
3-7-4-استفاده از GPS و تكنولوژي AVL در اقدامات اضطراري
فصل چهارم
4-پيشرفت در صنعت تكنولوژي GPS
4-1-1-سيستم تلفن سيار GSM :
4-1-2-سيستم مخابره ماهواره اي SATCOM-C :
4-1-3-فركانس راديويي:
4-2-تكنولوژي رديابي خودرو (AVL ) در عمل
4-2-1-سيستم ردياب در وسايل نقليه خصوصي:
رديابي بار:
- اجاره ماشين:) (Car Rental
4-2-3-اخطارهاي سريع و كنترل آن:
4-2-4-خدمات اطلاع رساني آني:
4-2-5-انتقال اطلاعات ترافيكي به استفاده كنندگان جاده اي:
-نقشه برداري جاده ها :
4-4-امنيت و حفاظت :
4-5-روند جهاني استفاده از اين سيستمها
ضمائم
واژه نامه اصطلاحات GPS
منابع و ماخذ :