دانلود کار تحقیقی قرارداد بدون عوض در فقه و حقوق اسلامی

دانلود کار تحقیقی قرارداد بدون عوض در فقه و حقوق اسلامی

فهرست مطالب

چكيده

كليد واژه

مقدمه

فصل اول:كليات و تعاريف

مبحث اول:تعاريف

گفتار اول:تعریف اختیار

گفتار دوم:تعریف اکراه

گفتار سوم:معنای رضایت

گفتار چهارم:ماهيت مسووليت

بند اول:انواع مسئوليت

گفتار پنجم: منابع مسووليت قهري و قراردادي

مبحث دوم:قرارداد بدون عوض در روابط مالي مسلمانان و کافران

گفتار اول:كافر

گفتار دوم:حربی

گفتار سوم:اصول قرارداد بدون عوض در قراردادهاي بين مسلمانان و كافران

بند اول:برابری با مبانی داد و ستد در شریعت اسلامی

بند دوم:سیره معصومان

بند سوم: استثناها

گفتار چهارم: قواعد کلی در قراردادهاي بدون عوض

بند اول:اصل استقلال و سیادت اسلامی

بند دوم:حرام بودن دوستی با کافران

بند سوم:رعایت نکردن حلال و حرام

گفتار پنجم: موارد استثنا

گفتار ششم: فروش قرآن به کافر سبب هتک قرآن

فصل دوم:بررسي عقد فضولی به عنوان يكي از انواع عقد بدون عوض وجبران خسارت ناشي از عقد فضولي

مبحث اول:بررسی ادله عقد فضولی

گفتار اول:آیه تجارت

گفتار دوم:حکم معامله مقرون به رضای مالک که بدون ابراز اذن صورت گرفته

بند اول:موارد رضایت بعد از عقد

گفتار سوم:دلایل بطلان در صورت عدم اجازه بعدی

بند اول: اجماع

گفتار چهارم:عقد فضولی

مبحث دوم:جبران خسارت قرارداد بدون عوض

گفتار اول:قوه قاهره

گفتار دوم: اقدام متعهدله

نتيجه گيري

 منابع و مراجع

 

چكيده:

در مورد قرارداد بدون عوض در تعاريف داريم: قرارداد صلح با کفار مشروط به عدم پرداخت مال به یکی از طرفین عقد.در اين تحقيق بر آن هستيم كه قرارداد بدون عوض را مورد بررسي قرار دهيم و در اين راستا از مبان فقهي و حقوقي كمك گرفته ايم.از آنچه كه از تعريف اين قرارداد بر مي آيد نكته اصلي قرارداد با كافران و شرايط راجع به آن است كه در فصل اول به آن مي پردازيم و در فصول بعد جبران خسارت ناشي از اين چنين قراردادهايي را مورد بررسي قرار مي دهيم.

كليد واژه:

قرارداد،بدون عوض،مسلمان،كافر،خسارت

مقدمه:

در اين موضوع كار تحقيق بر آن هستيم كه قرارداد بدون عوض را مورد بررسي قرار دهيم در اين راستا با تعريفي ابتدايي شروع مي منيم كه عبارت است از:گنجانیدن شرط مالی در عقد مهادنه که یکی از مصادیق بارز آن شرط پرداخت مال از طرف کافران به مسلمانان است جایز می‏باشد لیکن بعضی از فقها نظیر شیخ در « مبسوط  و علامه حلّی در « قواعدالاحکام  ، آن را به « غیر عوض » مقیّد ساخته‏اند، مقصودشان آن است که در نظر گرفتن عوض، مقوّم آن نبوده و در آن معتبر نیست، نه آن که « عدم عوض » معتبر است دلیلی که برای این مطلب ذکر شده عبارت است از:

1ـ مقتضای اطلاق ادله مهادنه مانند: آیه « و ان جنحوا للسلم فاجنح لها؛ اگر به صلح گراییدند، تو نیز به صلح بگرای. » انفال (8) آیه 61

2ـ مقتضای اطلاقات اعتبار شرط

 

براي راهنمايي مي توانيد با يکي از موارد زير تماس بگيريد

ايميل :  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید (پشتيباني 24 ساعته)

تلفن تماس : 09104561172 (پشتيباني 24 ساعته)

فرمت فایل : Word | تعداد صفحات : 54
 

دانلود فايل